برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شکستگی لگن از آنچه فکر می کنید خطرناک تر است

شکستگی لگن از آنچه فکر می کنید خطرناک تر است شکستگی لگن در سالمندان شایع‌ترین شکستگی منجر به نقص عضو و زمین‌گیر شدن و علت اصلی آن پوکی استخوان است.

یک متخصص ارتوپدی گفت: شکستگی لگن شایع‌ترین شکستگی در سالمندان است؛ این درحالیست که با برخورداری از زندگی سالم و فعالیت بدنی کافی در سنین جوانی می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

دکتر عبدالحسین مهدی‌نسب اظهار کرد: شکستگی لگن در سالمندان شایع‌ترین شکستگی منجر به نقص عضو و زمین‌گیر شدن و علت اصلی آن پوکی استخوان است.

وی افزود: در سنین بالا به دلیل بروز بیماری استئوپروز (پوکی استخوان) با وارد شدن کمترین ضربه به استخوان‌ها در اثر افتادن یا زمین خوردن، شکستگی لگن ایجاد می‌شود.

این متخصص ارتوپد با اشاره به عوامل مستعدکننده شکستگی لگن گفت: پوکی استخوان که معمولا بیشتر افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند، بدن را مستعد انواع شکستگی‌ها می‌کند که شکستگی لگن شایع‌ترین آنها است. در زنان نیز به دلیل کاهش ترشح هورمون‌های استروژن، پوکی استخوان 3 تا 5 برابر بیشتر از مردان شایع است.

مهدی‌نسب ضمن بیان علائم شکستگی لگن عنوان کرد: ناتوان شدن در راه رفتن و ایستادن با وجود ظاهر سالم اندام تحتانی بیمار، درد در کشاله ران یا لگن، تغییر شکل و کوتاه‌تر به نظر رسیدن پای آسیب‌دیده نسبت به پای سالم و ایجاد چرخش به خارج پای آسیب‌دیده بیمار که هر گونه حرکت آن به شدت دردناک خواهد بود، از علائم شکستگی لگن است.

وی اظهار کرد: گاه ممکن است شکستگی اولیه تنها به صورت ترک خوردن استخوان باشد، بیمار اهمیتی برای آن قائل نشود و حتی به پزشک هم مراجعه نکند؛ این درحالیست که استخوان در مراحل بعد به شدت دچار شکستگی می‌شود و در این صورت احتمال دارد بیمار به جراحی سنگین‌تری نیاز پیدا کند.

این متخصص ارتوپد افزود: با انجام یک رادیوگرافی ساده از استخوان‌های لگن می‌توان شکستگی لگن را تشخیص داد، اما پس از تشخیص شکستگی، استخوان باید جراحی شود که نوع جراحی نیز به محل شکستگی استخوان، شدت شکستگی و سن بیمار بستگی دارد.

وی بیان کرد: تقریبا یک‌چهارم سالمندانی که دچار شکستگی لگن می‌شوند، ممکن است در سال اول، فوت کنند، حدود 25 درصد این بیماران زمین‌گیر می‌شوند و درصد کمی هستند که پس از شکستگی، حالت طبیعی و اولیه خود را خواهند داشت.

مهدی نسب افزود: با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می‌شود و افراد مسن باید برای اطلاع از سلامت استخوان‌های خود و انجام آزمایش‌های لازم به پزشک مراجعه و نسبت به درمان اقدام کنند.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: توصیه می‌شود افراد مسن به تنهایی، جایی نروند و حتما کسی همراه آنها باشد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات