برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درد گردن، دردی شایع و مهم که سعی می‌کنیم پنهانش کنیم

درد گردن، دردی شایع و مهم که سعی می‌کنیم پنهانش کنیم در بهترین حالت درد گردن آزاردهنده اما مختصر است، چند روز گرفتگی عضلات گردن به‌طوری‌که نمی‌توانید سرتان را بچرخانید. در بدترین حالت، درد شدید گردن می‌تواند زندگی شما را مختل کند. در این مطلب به نحوه رفتار و کنار آمدن با یک درد گردن خفیف در منزل، یا زمانی که باید به پزشک مراجعه ‌کنید و آنچه از فیزیوتراپی انتظار دارید، می‌پردازیم.
در بهترین حالت درد گردن آزاردهنده اما مختصر است، چند روز گرفتگی عضلات گردن به‌طوری‌که نمی‌توانید سرتان را بچرخانید. در بدترین حالت، درد شدید گردن می‌تواند زندگی شما را مختل کند. در این مطلب به نحوه رفتار و کنار آمدن با یک درد گردن خفیف در منزل، یا زمانی که باید به پزشک مراجعه ‌کنید و آنچه از فیزیوتراپی انتظار دارید، می‌پردازیم.
 

تقصیر رئیستان است؟

دکتر استیون کوهن، رییس «مرکز درمان درد بلوستین» جان هاپکینز می‌گوید: «به گردن‌درد به اندازه کمردرد توجه نمی‌شود، اما درد گردن یکی از 5 علت بروز درد در دنیا و آمریکا است، اما افراد در مورد آن صحبت نمی‌کنند. بیش از 30 درصد افراد سالیانه از درد گردن رنج می‌برند. استرس می‌تواند موجب ایجاد قوز در شانه‌های شما، روی‌هم فشردن فک‌ها و منقبض کردن عضلات گردن شده که همه این موارد به درد گردن منجر می‌شوند. در اکثر افراد این علائم بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند، اما در نیمی از افراد به دردی مزمن تبدیل‌شده یا به‌طور مکرر اتفاق می‌افتد. زنان بیشتر در معرض خطر هستند. همچنین افرادی که مشاغل یدی انجام می‌دهند، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند و خلبان‌های نظامی در زمره این افراد قرار می‌گیرند.»
اما عامل شماره یک در مورد درد گردن، شغل شما نیست بلکه احساسی است که شما درباره آن دارید. کوهن می‌گوید: «بزرگ‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده درباره درد گردن دوست نداشتن شغل یا رئیستان است. ترکیبی از عوامل مختلف نظیر مشکلات محل کار، افسردگی، خواب ناکافی و آسیب‌ها منجر به درد گردنی می‌شود که برطرف نمی‌شود.»
 

اهمیت وضعیت قرارگیری بدن

دکتر پاول آندرسون، فیزیوتراپ و مالک مرکز فیزیوتراپی پیشرفته در دنوِر کارولینای شمالی می‌گوید: «زمانی که بیماران درگیر یک گرفتگی در ناحیه گردنشان می‌شوند، اغلب به علت وضعیت بدن و نحوه خوابیدن آنها است. برای مثال خوابیدن روی شکم غیرقابل قبول است.»
در مواقع دیگر علت نحوه نشستن افراد پشت میز و کار با کامپیوتر است. به همین دلیل متخصصان ارگونومی یا علم مهندسی محیط کار تناسب صندلی کارمندان، سطح تراز صفحه‌کلید کامپیوتر و ارتفاع مانیتور را بررسی می‌کنند. آندرسون می‌گوید: «افرادی که عینک‌های دو کانونی (عینکی که قسمت فوقانی عدسی عینک برای دوربینی و بخش پایینی برای نزدیک‌بینی است) را به چشم می‌زنند، در کار با کامپیوتر با افزایش درد گردن مواجه می‌شوند، چون آنها چانه خود را به جلو خم کرده و درنتیجه فشار بیشتری روی مفاصل ستون فقرات وارد می‌کنند. داشتن زمان‌های استراحت متعدد، کش دادن بدن در پشت میز کار و آگاهی از نحوه مناسب وضعیت قرارگیری بدن می‌تواند از درد گردن ناشی از کار جلوگیری کند.» با اینکه آندرسون اصطلاح "text neck"را نشنیده است (عارضه‌ای دردناک ناشی از استفاده بیش از وسایل الکترونیکی مانند موبایل در حالت خم شده گردن است) اما اواین موضوع را درک می‌کند و می‌گوید: «شما در این وضعیت رو به پایین متمرکز شده و در حال کار روی صفحه‌کلید کامپیوتر هستید و این به یک وضعیت بد قرارگیری بدن منجر می‌شود.»
در مورد دردهای گردنی خفیف، چند مرتبه قرار دادن کیسه یخ و به دنبال آن دوش آب گرم یا حوله گرم می‌تواند مفید باشد. دکتر آندرسون استفاده از یخ را برای حدود 48 ساعت و بعدازآن گرم نگه‌داشتن موضع را توصیه می‌کند. او می‌گوید: «بعد از روز دوم، حرکاتی بسیار آرام را شروع کنید و به‌تدریج دامنه حرکات را افزایش دهید. داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) که موجب کاهش التهاب و تسکین درد می‌شوند، می‌توانند در کوتاه‌مدت مفید باشند. عضلات اصلی گردن شامل عضله تراپزیوس یا ذوزنقه‌ای (عضله صاف بزرگی که بیشتر قسمت فوقانی کمر پشت گردن را می‌پوشاند) و عضلات اسکالن (در کنار گردن) و عضلات ساب‌اکسیپیتال (چهار عضله کوچک در قاعده سر) هستند. زمانی که برای درد گردن به یک فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید، درمان اغلب روی بهبود انعطاف‌پذیری عضلات گردنی و جلوی قفسه سینه و تقویت عضلات فوقانی کمر و عضلات تثبیت‌کننده عمیق گردنی متمرکز می‌شوند.»
برای ایجاد پایه‌ای بهتر، فیزیوتراپ به شما تمرین‌های ساده‌ای را برای کشش عضلات سینه‌ای آموزش داده و عضلات رومبوئید و منقبض کننده شانه‌ای را تقویت می‌کند. بااین‌حال روش‌های ماساژ دستی برای شل شدن عضلات و مفاصل ستون فقرات می‌تواند به تسکین علائم درد کمک کند. اندرسون می‌گوید: «روش ماساژ دستی روشی فوق‌العاده برای افراد جهت پشت سر گذاشتن قسمت سخت ماجرا است.»
 

درد شدید

آندرسون می‌گوید: «بیمارانی که رفلکس‌های آنها تغییر کرده کسانی هستند که ضعف شدید در گروه خاصی از عضلات یا سرگیجه شدید هنگام حرکات گردن دارند و بایستی جهت ارزیابی‌های پزشکی مراجعه کنند.» تب، سردرد و گرفتگی گردن می‌توانند علائم بیماری مننژیت، یک بیماری نادر اما عفونی خطرناک باشند که بایستی قوری تحت درمان قرار بگیرند. پزشکان درد گردن را با گرفتن یک پیشینه، انجام آزمون‌های بدنی، انجام آزمون‌های تصویربرداری نظیر رادیوگرافی و MRI به‌منظور منتفی کردن وجود عفونت مورد بررسی قرار می‌دهند. استرس، آرتروز و فشارهای عضلانی ناشی از استفاده بیش‌ازاندازه از عضلات همگی می‌توانند به درد گردن و حتی تروما و آسیب‌های بدنی منجر شوند. اعصاب نخاعی تحت فشار ناشی از دیسک‌های که دچار فتق شده و اسپورها یا خارهای استخوانی می‌توانند موجب انتقال درد از گردن به بازوها شوند. سرطان، مننژیت و آرتریت روماتویید نیز از مقصران احتمالی ماجرا هستند.
دکتر کوهن، استاد بیهوشی و مراقبت‌های پزشکی حیاتی از دانشکده پزشکی جان هاپکینز می‌گوید: «پژوهش‌های بیشتری درباره کمردرد نسبت به گردن درد انجام‌شده است.» او معتقد است، همیشه نتایج به‌دست‌آمده درباره کمر به علت عملکرد متفاوت درباره گردن قابل‌استفاده نیست. به همین علت تصادف‌های از پشت ماشین می‌توانند منجر به حرکت شلاقی گردن (whiplash) و آسیب‌های ناشی از آن می‌شود. او می‌گوید: «کمر فشار وزن شما را تحمل می‌کند درحالی‌که گردن بیشتر متحرک است. او می‌گوید چون گردن در جهات مختلف حرکت می‌کند، نسبت به تنش‌های مختلف ناشی از افتادن و تصادفات خودرویی آسیب‌پذیرتر است.» کوهن می‌گوید: «آنچه را که درزمان این‌گونه تصادفات در ماشین برای شما که کمربند بسته‌اید، رخ می‌دهد را تصور کنید، قفسه سینه شما متوقف می‌شود، اما سر و گردن شما به حرکت خود ادامه می‌دهند.»
شرلی بارگر، ساکن بالتیمور نزدیک به 25 سال از گردن‌درد رنج می‌برد. بارگر 67 ساله که یک کمک پرستار بازنشسته است تا سال 1995 با افراد سالمند کار می‌کرد تا زمانی که وخیم‌تر شدن درد ناشی از آرتریت موجب ازکارافتادگی او شد. او می‌گوید من نمی‌توانستم بازوهایم را بالاببرم و گردنم را بچرخانم و همچنین قادر به رانندگی نبودم. گاهی اوقات او نمی‌توانست بنشیند، بایستد یا حتی دراز بکشد. او در طی این سال‌ها درمان‌های متعددی ازجمله جراحی دیسک‌هایی که دچار فتق شده‌ بودند را انجام داده و برای مدتی احساس بهتری داشته است، اما بعد از مدتی درد به همان شدت گذشته بازگشته است. برای او داروی مسکن پرکوست (Percocet) (ترکیب استامینوفن و اکسی‌کودون)‌تجویزشده بود، اما او مصرف این دارو را به علت اینکه مصرف داروهای مسکن مخدر را قبول نداشت، متوقف کرد؛ «سایر داروهای ضد درد هم به او کمک نمی‌کنند. درد گردن موجب شد بارگر از نظر فعالیت‌های اجتماعی در حاشیه قرارگیرد و حتی نتواند با خانواده و دوستانش به گردش و تفریح برود.» او می‌گوید: «گاهی اوقات آنقدر دچار آسیب و ناراحتی بودم که حتی نمی‌توانستم به کلیسا بروم.»
 

درمان‌های رده بعدی


سال گذشته کوهن مطالعه‌ای را که در مجله Anesthesiology منتشر شد، سرپرستی کرد که در آن تاثیر درمان‌های متفاوت روی 169 فرد بزرگسال مبتلا به درد گردنی که تا بازوهای آنها منتشر می‌شد، مقایسه شدند. یک گروه از افراد تزریق استروئیدی اپیدورال، تزریقی که در فضای اطراف اعصاب نخاعی انجام می‌شود را دریافت کردند. گروه دوم فیزیوتراپی همراه با مصرف داروهای مسکن نظیر گاباپنتین و نورتریپتیلین یا درمان‌های نگهدارنده را دریافت کردند. گروه سوم نیز هر دو نوع درمان شامل تزریق نخاعی و درمان‌های محافظه‌کارانه را انجام دادند. یک ماه بعد هیچ تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد، اما 3 ماه بعد 57 درصد بیماران دریافت‌کننده درمان ترکیبی، «بهبودی فراوانی در درد بازوهایشان» را در مقایسه با 37 درصد گروه دریافت‌کننده تزریق و 27 درصد گروه دریافت‌کننده درمان محافظه‌کارانه تجربه کردند. تخریب با امواج رادیویی رادیوفرکانسی ابلیشن نیز روشی با حداقل تهاجم است که می‌تواند به برخی افراد کمک کند. این روش عصب‌های کوچک که درد را از مفاصل گردن منتقل می‌کنند، مورد هدف قرار می‌دهد. خانم بارگر درصدد است این هفته اولین درمان با امواج رادیویی خود را به‌منظور بهبودی بیشتر انجام دهد./

* به نقل از US News & Reports

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات