برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر صبح ها با گردن درد از خواب بیدار می شوید

اگر صبح ها با گردن درد از خواب بیدار می شوید اگر اغلب روزها با درد گردن از خواب برمی‌خیزید، با انجام کارهایی می‌توانید دردتان را تسکین دهید. شاید باورش سخت باشد که کمی توجه و پیشگیری چه تاثیر شگرفی بر درمان درد گردن می گذارد.
اگر اغلب روزها با درد گردن از خواب برمی‌خیزید، با انجام کارهایی می‌توانید دردتان را تسکین دهید. شاید باورش سخت باشد که کمی توجه و پیشگیری چه تاثیر شگرفی بر درمان درد گردن می گذارد. درست است برخی فاکتورهای خطر مثل افزایش سن و فرسودگی مفاصل تحت کنترلل شما نیست، اما چیزهای زیاد دیگری وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر آسیب گردن انجام دهید. یکی از آن چیزها نگاه دوباره به حالت بدن تان موقع خوابیدن است، وضعیت بدن به هنگام خواب تاثیر زیادی بر گردن درد دارد.

در بهترین وضعیت بدن بخوابید

  • آسوده ترین حالت گردن موقع خواب دو حالت است: خوابیدن به پهلو و خوابیدن به پشت. اگر به پشت می خوابید، یک بالشت گرد انتخاب کنید تا منحنی طبیعی گردن را حمایت کند، و یک بالشت مسطح تر برای حمایت سر.
  • کسانی که به پشت می‌خوابند، باید بالشی گرد را انتخاب کنند که از قوس گردن حمایت کند و یک بالش صاف که زیر سرشان بگذارند. برای ساختن بالشی گرد می‌توانید یک حلقه محافظ گردن را رو به درون روبالشی یک بالش صاف‌تر و نرم‌تر وارد کنید، یا اینکه از بالش‌های مخصوصی استفاده کنید که دارای یک بخش حمایت گردن و یک لبه برای قرار گرفتن سر هستند.
  • استفاده از بالش پر را که اطراف گردنتان را می‌گیرد، درنظر داشته باشید. البته بالش‌های پر در طول زمان فشرده و صاف می‌شوند، و باید حدود یک سال یکبار عوض شوند.
  • از بالشی که از فوم‌های به‌اصطلاح حافظه‌دار (memory foam) درست ‌شده‌اند، استفاده کنید. این بالش‌ها خودشان را اطراف سر و گردن شکل می‌دهند. سازندگان این بالش‌ها مدعی هستند که آنها به قرارگیری درست ستون فقرات کمک می‌کنند.
  • از استفاده از بالش‌های خیلی بلند یا خیلی سفت خودداری کنید؛ چراکه باعث می‌شوند گردن در طول شب در حالت خمیده قرار گیرد و به درد و سفتی گردن در صبح می‌انجامد.
  • اگر روی پهلو می‌خوابید، از بالشی استفاده کنید که در زیر گردن بلندتر از زیر سر باشد تا قوس گردن حفظ شود.
  • زمان هایی که در هواپیما، قطار یا ماشین هستید و یا حتی وقتی که در حال تماشای تلویزیون هستید از متکاهای نعلی شکل برای حمایت گردن و جلوگیری از خم شدن سر به یک سمت استفاده کنید. البته توجه کنید که متکا خیلی در پشت گردن بزرگ نباشد چرا که باعث فشار سر به سمت جلو می شود.
  • یکی از بدترین حاللت های خوابیدن که به ستون مهره ها فشار وارد می کند، خوابیدن روی شکم است؛ چرا که در این حالت کمر خم شده و گردن به یک طرف می چرخد. خوابیدن به شکل صحیح برای کسی که تمام طول زندگی اش به شکلی دیگر خوابیده کار سختی است. اغلب ما وقتی از خواب برمی خیزیم به همان شکلی که خوابیده بودیم نیستیم اما با این حال تلاش کنید شب ها و در ابتدای خواب به پشت یا پهلو بخوابید.
 

خواب هم به اندازه حالت خوابیدن مهم است

محققان می گویند نه تنها حالت بدن به هنگام خواب، بلکه خود خواب نیز نقش مهمی درد دردهای اسکلتی همچون درد گردن و شانه بازی می کند. در مطالعه ای که در سال 2008 انجام شد، محققان دردهای اسکلتی را در 4140 مرد و زن سالم با یا بدون مشکل خواب بررسی کردند. مشکلات خواب شامل اشکال در به خواب رفتن، اشکال در باقی ماندن در خواب، زود از خواب برخواستن صبح گاهی و خواب بدون احساس از بین رفتن خستگی بود.
آنها دریافتند افرادی که مشکلات خواب متوسط تا شدید در حداقل سه گروه از این چهار گروه گزارش کرده بودند احتمال بروز دردهای اسکلتی مزمن در آنها به طور چشمگیری پس از یک سال افزایش داشت؛ در مقابل کسانی که مشکل خواب نداشتند یا مشکلات کمی گزارش کرده بودند.
یک توضیح که برای این پدیده می توان داد این است که اختلالات خواب باعث برهم خوردن آرامش عضلات می شود که درمان آن معمولا در طول خواب اتفاق می افتد. بعلاوه، به خوبی ثابت شده است که درد و اختلال خواب، با هم چرخه معیوبی تشکیل می دهند به این ترتیب که درد باعث بدخوابی می شود و بدخوابی باعث بروز درد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام عالی بود مرسی

دیدگاه و نظــرات