برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکاتی برای حفظ سلامت مفاصل

بلند کردن یا حمل کردن اجسام را جدی بگیرید کیف های سنگین خود را با دست حمل نکنید بهترین وضعیت حمل کیف به وسیله عضلات و استخوان های بزرگ بدن می باشد پس از شانه هایتان کمک بگیرید.
حرکات افزایش دامنه حرکت را فراموش نکنید برای کاهش درد و رنج و افزایش انعطاف پذیری ،از حرکات افزایش دامنه حرکتی بسیار موثر می باشد. در صورتی که به بیماری آرتریت مبتلا هستید احتمالا پزشک شما انجام روزانه این حرکات را به شما توصیه می شکند.
از بدن و مفاصل خود محافظت کنید ضربه باعث تخریب مفصل می شود پس محافظت از مفاصل بسیار مهم می باشد. در صورتی که ورزش های پر خطر انجام می دهید از زانو بند یا آرنج بند مناسب استفاده کنید.
با حالت صحیح نشستن و ایستادن از مفاصل خود محافظت کنید صاف بنشینید و صاف بایستید. حالت صحیح بدن از مفاصل شما ( گردن تا زانو) محافظت می کند. بهترین راه برای حفظ حالت صحیح بدن پیاده روی با سرعت بالا می باشد.شنا نیز تاثیر بسزایی در شکل گرفتن حالت صحیح بدن دارد.
برای درد مفاصل از کمپرس یخ استفاده کنید یخ یک مسکن طبیعی و ارزان قیمت می باشد که باعث تسکین درد و کاهش التهاب می شود. در صورتی که درد مفاصل دارید یک بسته یخ را داخل حوله بپیچید و روی محل درد قرار دهید. هر ۲۰ دقیقه یکبار به مدت ۵ دقیقه حوله را بردارید و دوباره بر روی محل درد قرار دهید. کیسه یخ ندارید؟ یک بسته از سبزیجات یخ زده را داخل حوله بپیچید و بر روی محل درد قرار دهید. هرگز یخ را بدون واسطه روی پوست قرار ندهید.
ورزش های با فشار کم برای مفاصل چه ورزشی مناسب بیماران مبتلا به آرتریت می باشد؟ برای محافظت از مفاصل بهترین نوع ورزش ورزش های با فشار کم مثل قدم زدن، دوچرخه سواری و شنا می باشد. ورزش های با فشار بالا مثل وزنه برداری و کوه نوردی و ورزش های با حرکات سریع مثل تنیس و … کم کم باعث تخریب مفاصل می شود.
محدودیت های بدن خود را بشناسید کمی احساس درد و خستگی در عضلات بعد از ورزش طبیعی است ولی در صورتی که این درد ۴۸ ساعت یا بیشتر طول کشید احتمالا عضلات و مفاصل شما دچار استرس بیش از حد شده است. در تمرین بعدی از تمرین سنگین بپرهیزید در صورتی که با احساس درد باز هم تمرین را ادامه دهید به احتمال زیاد به مفاصل خود آسیب می زنید.
درد مفصل و التهاب با فشار زیاد به مفصل و یا ضربه خوردن به مفصل غضروف در انتهای مفصل تخریب می شود و این مساله باعث نازک شدن فضای مفصلی و مالش پیدا کردن استخوان ها به یکدیگر می شود. در این حالت رشد استخوان بصورت دردناک در مقیاس خیلی کوچک اتفاق می افتد و باعث بروز آرتروز و تورم در مفصل می شود.
کشش عضلات اطراف مفصل عضلات قوی اطراف مفصل به معنی استرس و فشار کمتر بر روی این مفاصل می باشد. تحقیقات نشان داده اند که داشتن عضلات ضعیف و نازک ریسک ابتلا به آرتروز را در شما افزایش می دهد
قبل از گرم کردن بدن حرکات کششی انجام ندهید بسیاری از متخصصان آرتریت اعتقاد دارند که حرکات کششی مهمترین ورزش برای مبتلایان به آرتریت می باشد. توجه نمایید که قبل از انجام این حرکات حتما بدن خود را گرم کنید.
گلوکوزامین برای آرتروز زانو گلوکوزامین از ترکیبات طبیعیست که در غضروف مفاصل سالم پیدا می شود. برخی از تحقیقات نشان داده است که گلوکوزامین کمک به کاهش درد آرتروز زانو می کند.
برای جلوگیری از درد در مفاصل تحرک داشته باشید مفاصل خود را حرکت دهید تا سالم بمانند. هرچه بیشتر تحرک داشته باشید کمتر احساس درد و رنج خواهید کرد. تماشای تلوزیون، مطالعه، پشت میز کار، در هر حالتی که هستید فرقی نمی کند تغییر وضعیت بدن در هر یک از این حالات کمک شایانی به کاهش درد مفاصل شما می کند. در محل کار خود هر از گاهی از پشت میز بلند شوید و کمی قدم بزنید.
شیر بخورید تا استخوان های خود را تقویت کنید کلسیم و ویتامین D کمک به تقویت استخوان می کند. استخوان های قوی شمارا سر پا نگه می دارد. محصولات لبنی معمول بهترین منبا برای کلسیم هستند همچنین سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و کاهو نیز منبا غنی از ویتامین کا و کلسیم می باشند. در صورتی که در جذب کلسیم مشکل دارید با پزشک خود مشورت نمایید.
مصرف ماهی باعث کاهش التهاب می شود اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید و از درد مفاصل رنج می برید، ماهی بخورید. ماهی های چرب آب های سرد مثل سالامون منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ کمک به سلامت نگه داشتن مفاصل همچنین کاهش التهاب و درد در مفاصل و حساسیت در افراد مبتلا به آرتریت می کند. در صورتی که ماهی دوست ندارید کپسول روغن ماهی بخورید.
وزن مناسب برای داشتن مفاصل سالم مفاصل شما درد می کنند؟ شاید زمان آن رسیده باشد که چند کیلو از وزن خود را کاهش دهید!! وزن اضافه بر روی مفاصل باعث بروز فشار بر روی مفاصل لگن و زانو و کمر شما می شود. حتی ۱ کیلو کاهش وزن نیز کمک کننده است. هر کیلو کاهش وزن ۴ کیلو کاهش فشار بر روی مفصل زانوی شما به همراه می آورد.
تقویت عضلات هسته ای بدن چگونه عضلات قوی شکم کمک به تقویت مفاصل می کند؟ عضلات قوی شکم و کمر کمک شایانی به تعادل بدن می کند. هرچه بدن شما تعادل بیشتری داشته باشد احتمال زمین خوردن و صدمه دیدن شما کمتر می شود.بنابر این تقویت عضلات شکم و کمر و باسن جزء برنامه های روتین شما بایستی باشد.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات