برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

در تابستان چگونه از چشمان خود مراقبت کنیم؟

در تابستان چگونه از چشمان خود مراقبت کنیم؟ در فصل تابستان سه عامل، مراقبت از چشم را با فصل‌های دیگر متفاوت می‌کند که عبارت از افزایش دمای هوا، افزایش تابش اشعه ماورای بنفش و گردوغبار هستند.
مراقبت از چشم‌ها در فصل تابستان دغدغه بسیاری از افراد است، اما گرمای هوا بر روی نحوه مراقبت از چشم چه تاثیری می‌گذارد و آیا تنها استفاده از عینک دودی در تابستان برای جلوگیری از آسیب‌هایی که چشم‌ها را در این فصل تهدید می‌کند، کافی است؟ پاسخ این سوال را از رضا زارعی‌ابیانه، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص قرنیه و گلوکوم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرسیدیم.
 

آیا در فصل تابستان از چشمان خود به نحو متفاوتی مراقبت می‌کنید؟

در فصل تابستان سه عامل، مراقبت از چشم را با فصل‌های دیگر متفاوت می‌کند که عبارت از افزایش دمای هوا، افزایش تابش اشعه ماورای بنفش و گردوغبار هستند.
تابش آفتاب بر روی همه قسمت‌های چشم ازجمله قرنیه و لنز اثر می‌گذارد و ممکن است، ابتلا به آب مروارید را تسریع کند، در ضمن تغییراتی که در لایه اوزون ایجاد شده باعث می‌شود که میزان بیشتری از این اشعه مخرب به ما برسد.
مهم‌تر از آن تغییرات سنی است که در شبکیه ایجاد می‌شود و آفتاب و اشعه ماورای بنفش موجود در آن، این اختلال را تسریع می‌کند. نکته دوم گرمای هوا در این فصل است که سبب می‌شود، اشکی که از غدد اشکی چشم ترشح می‌شود تبخیر شود و کفاف مرطوب کردن چشم را ندهد و نکته سوم هم وجود ریزگردها است که همان‌طور که در چند روز گذشته شاهد بودیم، به دلیل کمبود باران و خشکسالی در این فصل فراگیرتر است و با ورود به چشم، سبب تحریک و آسیب رساندن به آن می‌شود.

برای مراقبت از چشمان خود در برابر اشعه ماورای بنفش چه می‌کنید؟

ساده‌ترین و مهم‌ترین راه مراقبت از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش، استفاده از عینک آفتابی است. با توجه به آنچه گفته شد، روشن است که انتخاب عینک با شیشه‌های بزرگ که چشم را به‌خوبی پوشش می‌دهد، برای این منظور مناسب‌تر است.
نکته دوم رنگ عینک آفتابی است که به ترتیب رنگ دودی، قهوه‌ای، سبز و سپس رنگ‌های دیگر برای عینک آفتابی مناسب هستند و خود من از عینک آفتابی دودی استفاده می‌کنم.

کمبود رطوبت چشم خود را در فصل‌های گرم چگونه جبران می‌کنید؟

درصورتی‌که در این فصل دچار خشکی چشم شویم باید از اشک مصنوعی استفاده کنیم. در ضمن اشک مصنوعی چشم را از گردوغبارهایی که به آن وارد می‌شود و چشم را تحریک می‌کند می‌شوید.

آیا تنها اشک مصنوعی برای شستشوی چشم از ریز گردها کافی است؟

برای شستشوی ریز گردها توصیه می‌شود که هر روز صبح پلک‌ها را با شامپوی بچه که pH خنثی دارد و چشم را تحریک نمی‌کند، بشوییم و اگر در طول روز گردوغبار وارد چشم شد آنها را با اشک مصنوعی شستشو دهیم تا گردوغبار، خارج شده و چشم هم از آلودگی پاک شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات