برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پایانی برای سوزن زدن به انـگـشتت دیابتی‌ها

پایانی برای سوزن زدن به انـگـشتت دیابتی‌ها تلاش‌های محققان برای به پایان رساندن رنج و زحمت سوزن زدن سر انگشت در افراد مبتلا به دیابت به نتیجه رسید و سنسور جدید لیزری ابداع کرده‌اند که بدون نیاز به سوراخ کردن پوست، می‌تواند سطح قند خون را پایش کرده و کیفیت زندگی میلیون‌ها بیمار را ارتقا بخشد.
تلاش‌های محققان برای به پایان رساندن رنج و زحمت سوزن زدن سر انگشت در افراد مبتلا به دیابت به نتیجه رسید و سنسور جدید لیزری ابداع کرده‌اند که بدون نیاز به سوراخ کردن پوست، می‌تواند سطح قند خون را پایش کرده و کیفیت زندگی میلیون‌ها بیمار را ارتقا بخشد.
این تکنولوژی جدید، که به‌وسیله محققان دانشگاه لیدز به سرانجام رسیده، از یک وسیله کوچک با لیزرهای کم‌توان استفاده می‌کند تا سطح قند خون را بدون نیاز به سوراخ کردن پوست، اندازه بگیرد. این وسیله، جایگزین ساده‌تر و بدون دردی است که بیماران می‌توانند به جای سوراخ کردن نوک انگشت داشته باشند.
این تکنولوژی با پایش مداوم سطح قند خون، ابزاری ایده‌آل برای تبدیل شدن به وسیله پوشیدنی است، بدون آنکه نیازی به جایگذاری در بدن داشته باشد. از سوی دیگر، نسبت به راهکارهای کنونی هم ارزان‌تر تمام می‌شود. برخلاف روش‌های مورد استفاده، این تکنولوژی غیرتهاجمی به‌طور مداوم سطح قند خون را مانیتور می‌کند و نیازی به چک‌کردن مرتب نیست. به این ترتیب، درمان‌‌های اورژانسی که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد، به حداقل میزان خود می‌رسد. این وسیله قابل پوشیدن، قرائت‌های خود را از سطح قند خون به تلفن‌های هوشمند می‌فرستد تا مستقیما به دست پزشک معالج برسد و پرونده درمانی بیماران به‌طور دقیق ثبت شود. این وسیله جدید به نام شرکت Glucosense Diagnostics به ثبت رسیده است.
هسته اصلی این تکنولوژی جدید از یک قطعه شیشه سیلیکا نانومهندسی شده با یون‌هایی تشکیل شده که با تابش نور لیزر کم‌توان به آنها، نور مادون قرمز فلورسانس می‌شود. وقتی شیشه با پوست فرد استفاده کننده در تماس قرار می‌گیرد، میزان سیگنال فلورسانس با توجه به غلظت گلوکز در خون آنها فرق می‌کند. این وسیله طول زمان فلورسانس را اندازه‌گیری کرده و آن را برای محاسبه سطح گلوکز در گردش خون فرد، بدون نیاز به سوزن، مورد استفاده قرار می‌دهد. این پروسه کمتر از 30 ثانیه زمان می‌برد.
در حال حاضر، محققان مشغول کار روی دو نوع از این دستگاه هستند. اولی، یک وسیله لمسی است شبیه موس کامپیوتر و دیگری، فرم پوشیدنی آن برای پایش مداوم سطح قند خون. مطالعات پایلوتی که در این زمینه انجام شده‌اند، حاکی از حساسیت آن معادل روش‌های رایج کنونی است. البته انجام کارآزمایی‌های بیشتری لازم است تا برای تایید آن اقدام شده و سپس وارد بازار شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات