برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه ای ساده برای حفظ سلامت تان

توصیه ای ساده برای حفظ سلامت تان نتایج یک مطالعه تازه نشان داده است که اکثر ما بیش از 12 ساعت در روز می‌نشینیم و به صفحه رایانه یا تلویزیون خیره می‌شویم.

نتایج یک مطالعه تازه نشان داده است که اکثر ما بیش از 12 ساعت در روز می‌نشینیم و به صفحه رایانه یا تلویزیون خیره می‌شویم.
اگر به این مدت، هفت ساعت را هم که صرف خواب می کنیم، بیافزاییم بنابراین ما هر روز 19 ساعت را در حالت نشسته یا بی تحرک به سر می بریم.

بدون شک این مدت نشستن برای سلامتی ما واقعا مضر است. تحقیقات تازه نشان می دهد اشخاصی که در تمام طول روز یکجا می نشینند، نسبت به افرادی که راه می روند و می ایستند به طور متوسط دو سال کمتر عمر می کنند و بیشتر به بیماری های مزمن مبتلا می شوند.

ما در محل کار، در داخل خودرو و در خانه می نشینیم و خیلی وقت ها تحرک مان به جابجا کردن صندلی های اطراف مان خلاصه می شود.

حتی اگر به طور مداوم ورزش کنید شاید باز هم برای جبران این مدت طولانی نشستن، کافی نباشد. شواهد تازه نشان می دهد که حتی ورزش هم نمی تواند آسیبی را که ساعت ها نشستن به بدن وارد کرده، کاملا از بین ببرد. در واقع فن آوری ما را به بی تحرک ترین انسان های تاریخ بدل کرده است.

 گروهی از متخصصان انگلیسی در یک مطالعه غیرمعمول تاثیر ایستادن در مقایسه با نشستن طولانی را روی سلامت گروهی کوچک از شرکت کنندگان ارزیابی کردند.

«جان باکلی» و متخصصان دانشگاه «چستر» در انگلیس از 10 نفر که در یک بنگاه معاملات ملکی کار می کردند خواستند برای انجام بعضی کارهایشان، سه ساعت در روز بایستند.

همچنین از همه داوطلبان خواسته شد دستگاهی را به خود وصل کنند که میزان تحرک را اندازه گیری می کند. این افراد همچنین دستگاه هایی برای سنجش ضربان قلب و فشارخون در طول شب و روز به خود وصل کردند.

متخصصان دانشگاه چستر اطلاعاتشان را در روزهایی که داوطلبان ایستاده بودند با روزهایی که آنها همه وقت نشسته بودند، مقایسه کردند.

آنها وقتی به نتایج دقت کردند، تفاوت ها واقعا چشمگیر بود. همانطور که این محققان پیش بینی کرده بودند، میزان گلوکز خون بعد از خوردن یک غذا در روزهایی که این افراد سه ساعت ایستاده بودند، خیلی زودتر به حالت طبیعی برگشته بود. همچنین یکی از زنان شرکت کننده که آرتروز یا ورم مفاصل داشت، متوجه شد که ایستادن، علائم بیماری اش را کاهش داده است. همچنین دستگاه سنجش ضربان قلب نشان می داد که آنها نسبت به حالت نشسته کالری بیشتری مصرف می کنند.

جان باکلی می گوید: در این افراد میزان ضربان قلب 10 بار در دقیقه بیشتر بوده است و این یعنی بدن هفت دهم کالری در دقیقه بیشتر سوزانده است.

 باکلی تاکید دارد که ممکن است این میزان کم به نظر برسد اما معنای آن سوزاندن 50 کالری بیشتر در روز است و اگر سه ساعت در روز و پنج روز در هفته بایستید، 750 کالری بیشتر از مواقع نشسته سوزانده اید. همچنین در طول یک سال 30 هزار کالری بیشتر خواهید سوزاند و این به معنای سوزاندن بیش از سه کیلو و 600 گرم چربی در سال است.

تحقیق دانشگاه چستر تایید می کند که روزی سه ساعت ایستادن در یک سال مثل شرکت در دو ماراتن است.

اما چرا نشستن برای سلامت انسان مضر است؟ مهمترین دلیل این است که نشستن طولانی مدت شیوه برخورد بدن و سیستم گوارش را با قندها را تغییر می دهد. وقتی غذا می خوریم بدن ما ذرات غذا را به گلوکز تبدیل می کند و گلوکز به خون و دیگر سلول ها منتقل می شود.

گلوکز سوختی حیاتی برای بدن است اما افزایش آن بیش از مقدار طبیعی در خون خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

غده پانکراس با ترشح هورمون انسولین کمک می کند تا مقدار قندخون در حد طبیعی نگه داشته شود اما اینکه بدن چقدر به شکل موثر این کار را انجام دهد بستگی به میزان حرکت و فعالیت بدنی ما دارد.

تحقیقاتی که نشان می دهند ایستادن برای سلامتی بهتر از نشستن است به دهه 1950 میلادی و به زمانی بازمی گردند که یک تحقیق مشابه روی راننده های اتوبوس انجام شد. این تحقیق که در نشریه «لانست» چاپ شده بود نشان می داد مسئولان جمع آوری بلیط اتوبوس ها که ایستاده کار می کردند نسبت به رانندگان اتوبوس که نشسته رانندگی می کردند، 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

تحقیقات نشان می دهد با آن که بیرون رفتن و ورزش کردن به طور قطع فایده های زیادی به بدن ما می رساند، بدن ما همچنان به طور مداوم و غیرمحسوس نیاز به تحرک ماهیچه هایش دارد. ماهیچه هایی که در زمان ایستادن تقویت می شوند و همین حرکت های ساده به کنترل بهتر قندخون کمک می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات