برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

چای چای سبز یا سیاه؟ هر دو نوع آن، دارای مقادیر زیادی پلی فنول ها و فلاونوئیدها هستند که آنتی اکسیدان و ضد بیماری است. این ترکیبات رادیکال های آزاد را که تخریب کننده سلول های بدن هستند پیدا کرده و آنها را از بین می برند. چای بدون کافئین و کافئین دار هر دو به یک اندازه اثر مفید دارند.
سیر سیر آنتی اکسیدان های بسیاری دارد که با عواملی که به سیستم ایمنی بدن حمله می کنند، مبارزه می کند. باکتری اچ پایلوری که با برخی سرطان های معده و زخم معده در ارتباط است، از جمله اهداف تهاجمی سیر است. سیر ماده شیمیایی‌ای به نام آلیسین (Allicin) دارد که یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی است و نقش مهمی در نابودکردن طیف وسیعی از باکتری‌ها دارد. از این رو نه تنها در بهبود سریع‌تر بیماران مبتلا به سرماخوردگی مؤثر است، بلکه از ابتلا به سرماخوردگی در افراد سالم هم تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.
ماست کم چرب مصرف روزانه یک فنجان ماست احتمال بروز سرماخوردگی را در شما کاهش می دهد. بهتر است ماست کم چرب انتخاب کنید. برخی ماست ها دارای مواد افزوده مثل ویتامین D هستند که گزینه بهتری هستند. مطالعات اخیر نشان داده است بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا رابطه مستقیمی وجود دارد.
گریپ فروت گریپ فروت سرشار از ویتامین C است. اما علم هنوز ثابت نکرده است که آیا بدن قادر است تنها از طریق مواد غذایی ویتامین C کافی را دریافت و بدون مصرف داروهای مکمل سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کند؟ با اینحال، گریپ فروت دارای فلاونوئیدها هم است؛ ترکیبات شیمیایی طبیعی که فعالیت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. اگر گریپ فروت دوست ندارید می توانید از سایر مرکبات استفاده کنید.
آقطی سیاه آقطی سیاه (Sambucus nigra) که انگور کولی و خمان کبیر نیز نامیده می‌شود در طب سنتی قدیم موارد استفاده درمانی متعددی داشته است و در مطالعات آزمایشگاهی جدید نیز مشخص شده که از ابتلا به آنفولانزای ویروسی جلوگیری می کند. اما دانشمندان هشدار می دهند که در این زمینه مطالعات بیشتری مورد نیاز است. میوه این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین خاصیت ضد التهابی نیز دارد. آقطی سیاه در درمان رماتیسم و درد مفاصل موثر است. آقطی سیاه در ایران در نواحی آذربایجان و همدان می‌روید.
بادام چند دانه بادام قادر است سیستم ایمنی بدن را از تاثیرات استرس در امان نگه می دارد. یک چهارم فنجان بادام تقریبا 50 درصد از نیاز روزانه ویتامین E بدن را تامین می کند؛ ویتامین E تقویت کننده سیستم ایمنی است. همچنین بادام دارای ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین های B است که بدن را از اثرات زیانبار استرس در امان نگه می دارد.
سیب زمینی شیرین سیب زمینی شیرین همانند هویج دارای آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که در از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن نقش مهمی بازی می کند. همچنین دارای ویتامین A است که سرعت پیر شدن سلول ها را کاهش داده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.
اسفناج اسفناج سرشار از آهن، ویتامین ها و مواد معدنی است که به ندرت در سایر گیاهان یافت می شود. اسفناج دارای فولات است که به بدن در تولید سلول های جدید و بازسازی DNA کمک می کند. اسفناج دارای مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C است. برای اینکه از خواص اسفناج حداکثر بهره را ببرید، آن را به شکل خام یا نیم پز بخورید.
گیاهک گندم جوانه یا گیاهک گندم قسمتی از دانه گندم است که مسوول تغذیه دانه جهت رشد است، بنابراین سرشار از مواد مغذی است. روی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه B از مهم ترین ویتامین ها و عناصر مغذی موجود در جنین گندم است. همچنین مخلوط خوبی از فیبر، پروتئین و چربی های خوب است. سعی کنید حتما آرد گندم را در بخشی از آشپزی استفاده کنید.
هندوانه علاوه بر تامین آب بدن و ایجاد طراوت و شادابی، هندوانه رسیده دارای آنتی اکسیدانی قوی بنام گلوتاتیون است. این آنتی اکسیدان بعنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده و بنابراین می تواند با میکروب ها مقابله کند. گلوتاتیون در هندوانه در قسمت گوشتی قرمز رنگ و نزدیک به پوست آن وجود دارد.
قارچ دکمه ای برخی تصور می کنند قارچ فقیر از مواد مغذی است. اما قارچ سرشار از سلنیوم معدنی و آنتی اکسیدان هاست. سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با همکاری ویتامین «ای» سلول‌ها را از تاثیرات آسیب‌رسان و مخرب رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد. کمبود سلنیوم در بدن احتمال ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهد. همچنین قارچ منبع غنی از ریبوفلاوین، ویتامین B و نیاسین است که نقش مهمی در تامین سلامت سیستم ایمنی بدن بازی می کنند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده است که قارچ دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد توموری است.
کلم بروکلی کلم بروکلی با توجه به ترکیبات ارزشمندی که دارد فواید زیاید برای سلامت انسان دارد. این گیاه اساسا یک تقویت کننده سیستم ایمنی است. کلم بروکلی نسبت به دیگر سبزیجات مقادیر بیشتری ویتامین A و پیش سازهای آن را دارد که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می کند. این گیاه ترکیباتی دارد که بدن را از آسیب حفظ می کند. ویتامین A، C و گلوتاتیون از جمله آنتی اکسیدان های موجود در آن است. با افزودن مقداری پنیر کم چرب به کلم بروکلی به هنگام پخت، می توانید از فواید آنتی اکسیدانی ویتامینهای گروه B و ویتامین D با هم بهره مند شوید./
کلم کلم منبعی غنی از گلوتامین است که تقویت کننده سیستم ایمنی است. در فصل زمستان تهیه کلم نسبت به سایر سبزیجات آسان تر بوده و قیمت آن نیز مناسب است. سعی کنید از انواع کلم در پخت غذا استفاده کنید. پیشنهاد ما افزودن کلم به سوپ، آش، سالاد و انواع دیگر غذاها و بهره بردن از خواص آنتی اکسیدانی آن می باشد.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات