برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خرافه های سلامت

خرافه های سلامت اجازه بدهید دست به کار شویم و خرافات پزشکی را از شما دور کنیم، به این امید که دیگر جمله‌هایی شبیه به «حتما روزی 8 لیوان آب بخور» از زبان شما نشنویم.

اجازه بدهید دست به کار شویم و خرافات پزشکی را از شما دور کنیم، به این امید که دیگر جمله‌هایی شبیه به «حتما روزی 8 لیوان آب بخور» از زبان شما نشنویم. با تشکر از اینکه با خواندن این متن از اظهارنظرهای پزشکی که معلوم نیست از چه کسی شنیده‌اید یا چه کسی برای شما تعریف کرده است، دست بردارید.

1-روزی 8 لیوان آب بخور

خیالتان راحت باشد، نیازی نیست لیوان‌های آبی که روزانه می‌نوشید، حفظ کنید. تحقیقات نشان داده‌اند، همان اندازه‌ای که در طول روز تشنه می‌شوید و آب می‌خورید، باعث می‌شود تا سالم بمانید. غذاهای آبکی شبیه به سوپ یا میوه‌ها و سبزیجات، نوشیدن آبمیوه و چای و کافی نیز برای آب‌رسانی به بدن شما مفید هستند. اگر ادرار شما زرد پررنگ است، باید آب بیشتری به بدنتان برسانید. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید یا فعالیت بدنی زیاد دارید، باید آب بیشتری بنوشید، اما روزی هشت لیوان آب؟ نیازی نیست.
 

2-تخم‌مرغ برای سلامتی مضر است

عشاق املت همیشه با عذاب‌وجدان املت می‌خورند. باید درنظر داشته باشید که روزی یک تا دو عدد تخم‌مرغ باعث افزایش احتمال بیماری‌های قلبی در افراد سالم نمی‌شود. درست است که تخم‌مرغ کلسترول دارد، اما تخم‌مرغ به تنهایی نمی‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد، مخصوصا با آن حجم از غذاهای چرب و ناسالمی که شما این روزها میل می‌کنید. تازه باید درنظر بگیرید که تخم‌مرغ دارای مواد طبیعی شبیه به امگا-3 است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
 

3-مام زیر بغل باعث سرطان پستان می‌شود

شما واقعا باور کردید که هر روز استفاده از مام‌های ضدتعریق باعث ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟ هرچند دانشمندان معتقدند مواد شیمیایی موجود در اسپری‌ها و مام‌های زیربغل به سرعت جذب غدد زیربغل می‌شوند، اما خیلی محال است که این مواد شیمیایی به سمت بافت پستان برود و تبدیل به غده شود. این درحالی‌ است که انجمن ملی سرطان در آمریکا اعلام کرده است که هیچ مدارکی مبنی بر ارتباط میان سرطان پستان با دئودورانت‌ها و مواد شیمیایی موجود در آن نیست.
 

4-نشستن در سرما باعث سرماخوردگی می‌شود

واقعا مهم نیست که مادربزرگتان در این باره به شما چه گفته است، اما وقت‌گذرانی در هوای سرد باعث سرماخوردگی شما نمی‌شود. حتی تحقیقات نتایج برعکسی را ثابت کرده‌اند. برای نمونه یک تحقیق نشان داد که مردان سالمی که روزی چند ساعت در هوای کمتر از صفر کار می‌کنند، نه تنها سرما نمی‌خورند، بلکه سیستم ایمنی بدنشان نیز راحت‌تر با ویروس‌ها مبارزه می‌کند. در واقع مشخص شده است که احتمال سرماخوردن در خارج از خانه، بسیار بیشتر از محیط خانه است، جایی که ویروس‌ها و میکروب‌های واقعی در حال رفت و آمدند.
 

5-به مولتی‌ویتامین نیاز دارید

ممکن است این جمله تکراری را بارها و بارها شنیده باشید:« مولتی‌ویتامین می‌تواند آن دسته از مواد طبیعی را که در رژیم غذایی‌تان نیست به بدن شما برساند.» اما محققان بسیاری هستند که این جمله را قبول ندارند. اگر پزشک به شما گفت که ویتامین بخورید، حتما ویتامین بخورید. اگر شما باردار هستید، برای دوری از احتمال نقص‌های بارداری باید اسید فولیک بخورید. اما در مواقع غیراضطراری، با خوردن میوه‌، سبزیجات، غلات کامل و روغن‌های سالم می‌توانید بدون نیاز به مولتی‌ویتامین، ویتامین‌های بدنتان را تنظیم کنید.
 

6-با خوردن صبحانه وزنتان را کم کنید

خوردن صبحانه می‌تواند به بعضی افراد کمک کند تا وزنشان را کم کنند. ممکن است گرسنگی را در فرد کاهش دهد و از خوردن غذاهای مداوم در طول روز جلوگیری کند، اما به خودی خود باعث کاهش وزن نمی‌شود. پس اگر از طرفداران صبحانه نیستید، بازهم می‌توانید وزن خود را کاهش دهید. در دانشگاه کورنل تحقیقی انجام شده که نشان می‌دهد کسانی که اهل خوردن صبحانه نیستند، اما در وعده‌های ناهار و شام نیز بیش از اندازه غذا نمی‌خورند، نزدیک به 400 کالری کمتر از دیگران دریافت می‌کنند. در نتیجه ممکن است نخوردن صبحانه نیز به کاهش وزن شما کمک کند.
 
 

7-ماده مخاطی سبز یعنی عفونت

محتویات موجود در مخاط بینی و خلط‌های دهانی شما همان چیزی که در دستمال کاغذی می‌بینید در فرایند آزمایشگاهی آن نقشی بازی نمی‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند، مخاط سبز یا زردرنگ هر چند در برخی عفونت‌های باکتریایی معمول هستند، اما نشانه‌‌ای قطعی برای عفونت نیست و دلیل نمی‌شود که آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. برخی عفونت‌ها ممکن است مخاط را تمیز کند و گاهی اوقات یک سرماخوردگی ساده نیز می‌تواند مخاط بینی شما را سبز کند.
 

8-شکر بچه‌ها را بیش‌فعال می‌کند

شکر برای بچه‌ها خوب نیست، اما تحقیقات نشان داده‌اند که مواد غذایی شیرین باعث بیش فعال شدن بچه‌ها نمی‌شود، روی تکلیف‌های مدرسه بچه‌ها تاثیر نمی‌گذارد و باعث برهم خوردن تمرکز آنها نمی‌شود. از آنجایی که والدین فکر می‌کنند بچه‌ها پس از خوردن غذاهای شیرین حتما از دیوار راست بالا می‌روند، به محض آنکه کودکشان از جا بلند شد، آماده‌اند تا به او تشر بزنند.
 

9-صندلی توالت شما را مریض می‌کند

اگر نمی‌توانید روی سطح توالت فرنگی را با کاور بپوشانید، نگران نشوید. معمولا صندلی‌های توالت فرنگی به اندازه کافی تمیز هستند. آنچه باید شما را بترساند، در و دیوار حمام، دستگیره‌های در و زمین توالت است که با باکتری‌هایی شبیه به E.coli پوشیده شده است. به همین خاطر بهتر است مخصوصا در اماکن عمومی پس از خروج از سرویس بهداشتی، دور دستتان را دستمال بپیچید و در را با دستمال باز کنید.
 

10-شکستن مفاصل باعث ورم مفاصل می‌شود

وقتی که صدای ترق و تروق مفاصل انگشتانتان را درمی‌آورید، ممکن صدایش اطرافیانتان را آزار دهد، اما باعث صدمه به سلامتی‌تان نمی‌شود. ممکن است فکر کنید این صدا در اثر اصطحکاک میان استخوان‌ها است، اما واقعیت این است که در میان استخوان‌ها توده هوایی حباب مانند ایجاد می‌شود که با این کار می‌ترکد. اگر از انجام این کار لذت می‌برید، به آن ادامه دهید.
تحقیقات نشان داده‌اند که هیچ نقشی در ورم مفاصل ایجاد نمی‌کند، اما اگر با انجام این کار، درد در مفاصلتان می‌پیچد، حتما به پزشک مراجعه کنید./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر ممنون از مطالب مفیدی که در اختیارمون میگذارید من مرتب سر درد دارم که به تازگی فهمیدم مربوط به گردنمه که دیسک گردن دارم و رو عصب فشار میاره این چیزیه که دکتر گفت واقعا واسه رهایی از این درد چه باید بکنم ؟ مرسی

دیدگاه و نظــرات