برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نگهداری از خزندگان و خطر ابتلا به عفونت سالمونلایی

نگهداری از خزندگان و خطر ابتلا به عفونت سالمونلایی مطالعات اخیر در انگلستان نشان می‌دهد که از هر 4 کودک کمتر از5 سال که مبتلا به عفونت سالمونلایی شده‌اند یک کودک با حیوان خزنده خانگی تماس داشته است.
مطالعات اخیر در انگلستان نشان می‌دهد که از هر 4 کودک کمتر از5 سال که مبتلا به عفونت سالمونلایی شده‌اند یک کودک با حیوان خزنده خانگی تماس داشته است. کودکانی که علت ابتلای آنها تماس با حیوانات خزنده خانگی بوده، به طور معناداری نسبت به کودکانی که بر اثر عوامل دیگر مبتلا به عفونت سالمونلایی شده بودند، کم سن‌تر بوده‌اند و احتمال این که در بیمارستان بستری شوند یا متحمل عفونت‌های تهاجمی تاثیرگذار روی مغز و خون شوند، در آنها بیشتر بود .
مدیر گروه تحقیق فوق در انگلستان به رویترز گفت: «در محیط خانه‌ای که هم یک کودک نوپا و هم یک حیوان خزنده خانگی هست، باید حداکثر احتیاط‌های لازم را به‌کار برد.»
سالمونلا یکی از انواع باکتری‌ها است که در اغلب مواقع در غذاهای مسموم وجود دارد، و علائم ابتلا به آن حال تهوع و استفراغ است. در بیشتر موارد این عفونت به سپتی‌سمی، مننژیت و استئومیلیت منتهی می‌شود.
براساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، هر ساله 2/1میلیون آمریکایی به این عفونت دچار می‌شوند. افرادی که سیستم ایمنی آسیب پذیری دارند، همچنین کودکان نوپا و نوزادان مستعدترین گروه برای ابتلا به این عفونت هستند.
گروه تحقیق از اطلاعات به‌دست آمده طی سال‌های 2010 تا 2013 از کودکان مبتلای کمتر از 5 سال در جنوب غربی انگلستان استفاده کردند.آنها بررسی کردند که آیا این کودکان در تماس با حیوانات خانگی خزنده مانند مارمولک و یا مار بوده‌اند و دیگر این که آیا بیماری آنها منجر به بستری شدن در بیمارستان شده یا خیر .
از 175 مورد ابتلا، 45 کودک در تماس با این حیوانات بوده‌اند که حدود نیمی ازآنها در بیمارستان بستری شده‌اند، درحالی‌که تنها یک‌پنجم کودکانی که علت ابتلای آنها عاملی غیر از تماس با این حیوانات بوده راهی بیمارستان شده‌اند. میانگین سن کودکانی که در اثر تماس با خزنده مبتلا به سالمونلا شده بودند6 ماه بود و میانگین سن کودکانی که در اثر عامل دیگری دچار این عفونت شده بودند، یک سال.
محققان می‌گویند که باکتری سالمونلا گونه‌های متعددی دارد و نوعی که مربوط به خزندگان است با نوعی که در غذای مسموم یافت می‌شود، متفاوت و در نتیجه علائم بیماری نیز در نوع اول شدیدتر است.از هر 48 کودکی که در اثر تماس با خزنده به سالمونلا مبتلا شده‌اند، 8 کودک دچار سپتی سمی، مننژیت و یا کولیت شده‌اند، درصورتی‌که از 127 کودکی که بر اثر عوامل دیگر مبتلا شده‌اند و تنها 4 نفر از آنها دچار این علائم شده‌اند.
مدیر گروه تحقیق می‌گوید: «سالمونلا از طریق مدفوع حیوان به انسان منتقل می‌شود و این به‌خصوص برای کودکان نوپا که همه چیز را به دهان می‌برند، بسیار خطرناک است.» او توصیه می‌کند که پس از هر تماس کودک با لاک پشت و یا سایر خزندگان ، دست‌های آنان شسته شود. در عین حال در در مورد انتقال غیر مستقیم باکتری، در کودکان زیر سن یک سال متذکر می‌شود که: «حتی اگر کودک هیچ تماس مستقیمی با خزنده ندارد ریسک بالایی برای انتقال بیماری وجود دارد.»
گروه تحقیق هشدار می‌دهند به همان اندازه که خزندگان مانند سایر حیوانات خانگی مورد توجه عموم قرار گرفته‌اند، کودکان بیشتری بر اثر ابتلا به سالمونلا راهی بیمارستان می‌شوند و ضروری است که پزشکان در مورد خطر آن آگاه باشند.آنها توصیه می‌کنند والدینی که در خانه هم حیوان خزنده و هم کودک نوپا دارند باید از دسترسی حیوان به فضاهایی از خانه که کودک با آن تماس دارد، جلوگیری کنند.
همچنین والدینی که مایل به داشتن چنین حیوانات خانگی هستند باید تا زمان بزرگ‌تر شدن فرزندشان و گذشتن از مرحله‌ای که همه چیز را به دهان می‌برد و رسیدن به سنی که خودش بتواند دستانش را بشوید، صبر کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات