برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا روماتیسم درمان قطعی دارد؟

آیا روماتیسم درمان قطعی دارد؟ اگرچه هنوز درمان قطعی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما درمان های موجود به کاهش سرعت بیماری کمک کرده و آسیب مفاصل را به حداقل می رسانند. هرچه بیمار درمان را زودتر شروع کند احتمال تاثیر بیشتر خواهد بود.

بیماری «آرتریت روماتوئید» از نظر ماهیت یک بیماری مرموز و پیشرونده است که در صورت عدم درمان سریع و مناسب می تواند باعث تخریب مفاصل و محدودیت جدی در فعالیت های روزمره­ی فرد مبتلا و به ندرت سبب زمین‌گیر شدن فرد ‌‌شود. این سیر پیشرونده ممکن است طی چند سال ایجاد شود و یا در بعضی مواقع سیر بیماری سریع تر باشد.

به گزارش «بهپو»، به طور معمول درمان مناسب می‌تواند باعث آهسته شدن و یا حتی توقف سیر پیشرفت بیماری شود. اما در گروه کوچکتری از بیماران، در صورت عدم درمان و پیگیری مناسب، ممکن است علاوه بر آسیب مفاصل، زندگی بیمار نیز تهدید شود. مانند التهاب در رگ های خونی اندام ها -عارضه ای به نام واسکولیت- که منجر به اختلال اندام ها می شود، یا درگیر شدن کلیه ها -عارضه آمیلوئیدوز- که باعث دفع پروتئین از کلیه ها شده و حتی ممکن است موجب نارسایی کلیه ها  شود.

براساس تجارب علمی فراوان این باور در پزشکان فوق تخصص حاذق در این رشته -روماتولوژیست ها- وجود دارد که در این بیماران، با شروع درمان های متعدد، مناسب و بموقع می‌توان از تخریب مفاصل و سایر عوارض خارج مفصلی جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید

 

اکثر بیماران در طول درمان از پزشک خود سوال می کنند که آیا روزی خواهد رسید که بیماری آنها کاملا بهبود یافته و دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته باشند؟ به علت شیوع بالای این بیماری و اهمیت آن در این زمینه مطالعات گسترده‌ای در جهان صورت گرفته است. با توجه به تمامی پیشرفت های علمی صورت گرفته، همانطور که اشاره شد، می‌توان با درمان سیر بیماری را کند و حتی متوقف کرد. اما متاسفانه هیچ درمان قطعی برای روماتیسم وجود ندارد. تا امروز، هدف درمان روماتیسم، کاهش التهاب و درد مفاصل، به حداکثر رساندن عملکرد مفاصل و پیشگیری از آسیب و تغییر شکل مفاصل بوده است. نشان داده شده است که درمان به موقع در پیشرفت نتایج، بسیار مهم است. مدیریت تهاجمی بیماری می تواند در بهبود عملکرد، توقف آسیب مفاصل و پیشگیری از کارافتادگی نقش بسزایی داشته باشد. درمان مناسب بیماری ترکیبی از دارو، استراحت، ورزش های تقویتی، محافظت از مفاصل و آموزش بیمار و خانواده اش است. درمان با توجه به بسیاری از فاکتورها مثل فعالیت بیماری، نوع مفصل درگیر، سلامت عمومی، سن و شغل بیمار صورت می گیرد. درمان وقتی موفق تر است که همکاری نزدیکی بین بیمار، پزشک و خانواده اش وجود داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: درمان روماتیسم با داروهای بیولوژیک – داروهای بیولوژیک در یک نگاه

 

باید توجه داشت چون آرتریت روماتوئید بیماری مزمن و طولانی مدتی است لذا مانند بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و... نیاز به درمان طولانی مدت برای کنترل بیماری و عوارض آن دارد، بنابراین ضروری است به جای انتظار قطع دارو، به امید کنترل بیماری بود و یقین داشت که پزشک معالج، تلاش خود را برای به حداقل رساندن دارو انجام خواهد داد. اگرچه در تعداد بسیار کمی از بیماران، بیماری دچار خاموشی کامل می‌‌شود ولیکن درباره بخش عمده بیماران، پاسخ منفی است. بایستی درمان  با مقدار مورد نیاز دارو و بطور مداوم مورد استفاده قرار گیرد، که در غیر این صورت با قطع داروهای ضد روماتیسمی، بیماری دچار عود شده و ممکن است عوارض بیماری ایجاد شوند.

 

بیشتر بخوانید: ورزش و بیماری های روماتیسمی

 

علایم روماتیسم بسته به شدت التهاب مفاصل می آیند و می روند. وقتی بافتهای بدن ملتهب هستند، بیماری فعال است. هنگامی که التهاب بافتها فروکش می کند، بیماری غیرفعال بوده و در فاز بهبودی است. بهبودی می تواند خودبخود حاصل شود یا با درمان و می تواند هفته ها، ماه ها یا سالها طول بکشد. در طول فاز بهبودی، علایم بیماری ناپدید شده و بیماران بطور کلی احساس خوبی دارند. وقتی بیماری دوباره فعال می شود (عود)، علایم بر می گردد. بازگشت فعالیت و نشانه های بیماری، عود یا شعله وری نامیده می شود. این دوره ها در افراد مختلف متفاوت است و دوره های شعله وری و بهبودی در این بیماری معمول است.

ممکن است در زمان خاموشی بیماری وسوسه شوید که داروهای خود را قطع کنید، آنهم با عوارض جانبی زیادی که این داروها دارند. بنیاد آرتریت به مبتلایان آرتریت روماتوئید که داروهای DMARDs خود را قطع می کنند هشدار می دهد که ظرف 4 تا 8 هفته بیماری شان عود کرده و شعله ور خواهد شد. حتی اگر داروی خود را به آرامی قطع کرده باشید علائم تان همچنان می تواند شعله ور شود. بنابراین به شما توصیه می کنیم از هرگونه تغییری در دوز داروهایتان پرهیز کرده و حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: عوارض قطع ناگهانی دارو در بیماری آرتریت روماتوئید

 

 

آیا با رژیم های غذایی خاص می توان روماتیسم را درمان کرد؟

به گفته بنیاد آرتریت، مطالعات علمی اثبات نکرده اند که تغییر رژیم غذایی می تواند باعث تشدید یا تسکین علایم بیماری روماتیسم شود یا خیر.

مبتلایان به روماتیسم به خوبی می دانند که التهاب مفاصل و درد از پیامدهای این بیماری است. اگرچه به واقع هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند، اما مواد غذایی وجود دارد که می تواند التهاب را در بدن بیمار کمتر کرده و به بیمار احساس بهتری دهند.

 

بیشتر بخوانید: 4 ماده غذایی که دارای اثر ضد التهابی در بیماری روماتیسم هستند

بیشتر بخوانید: آیا روماتیسم با رژیم غذایی درمان می شود؟

بیشتر بخوانید: بیماران روماتیسمی از این 8 ماده غذایی پرهیز کنند

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از « کتاب آرتریت روماتوئید و بیماران»، گاه این سوال مطرح می شود که آیا در مراحل اولیه می‌توان سیر پیشرفت بیماری را تعیین کرد؟ باید گفت که پاسخ قطعی در این زمینه وجود ندارد، ولی چنانچه موارد زیر در شروع و یا سیر بیماری فرد دیده شوند، این احتمال وجود دارد که بیماری در حال پیشروی است:

مثبت شدن فاکتور روماتوئید (لاتکس) در آزمایش خون

وجود و میزان مثبت و بالای Anticcp در آزمایش خون

عدم پاسخ مناسب به درمان

وجود برجستگی (گره) زیر جلدی ندول مانند برروی قسمت پشتی آرنج، مچ و پشت پا

چندین مفصل درگیر شده باشند

در رادیوگرافی دست در مراحل اولیه میزان تراکم استخوان یا غضروف کم شده باشد

درگیری بافتهایی غیر از مفصل

سن بالا

مرد بودن/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

آواآواپاسخ به این نظر سلام.منم داشتم.دارو مصرف کردم.بعد از یک سال فاکتورهای خونی از بین رفت و دکتر قرصهامو قطع کرد.سه سال هم خوب بودم.الان یک ساله که دوباره درگیرم.دردهایی مشابه و حتی اضافه تر.اما آزمایش هام نرمالند.نمیدونم باید چکار کنم.
پاسخ به این نظر ای آن که طبیب دردهای مایی این درد ز حد رفت چه می فرمایی
پاسخ به این نظر ای آن که طبیب دردهای مایی این درد ز حد رفت چه می فرمایی
پاسخ به این نظر خوش به حالت سحر خانوم بیماری من روز به روز بدتر شده
پاسخ به این نظر من هم از سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا هستم و اگرچه تا کنون درمانی برای آن وجود نداشته اما به تجربه فهمیدم که بهترین راه کنترل این بیماری پرهیر از استرس و عصبانیته. در حال حاضر خدارو شکر هیچ دارویی مصرف نمیکنم و تنها از زنجبیل و کپسول روغن سیاهدانه استفاده میکنم.
پاسخ به این نظر عاقبت خاک گل کوزه گران خواهیم شد چه با آرتریت چه بدون آن
پاسخ به این نظر سلام دوستان وهمدردانی که مبتلا به روماتیسم. مفصلی هستید خواهش میکنم همونطور که گفته شد اصلا انتظار قطع دارو نداشته باشید که محاله.

دیدگاه و نظــرات