برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بازخوانی چند تحقیق جدید درمورد سرماخوردگی

بازخوانی چند تحقیق جدید درمورد سرماخوردگی بازخوانی چند تحقیق جدید درمورد سرماخوردگی
سرماخوردگی مهم‌ترین و فراگیرترین‌ بیماری است که تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است. سرماخوردگی هر ساله هزینه زیادی را به اقتصاد کشورها تحمیل می‌کند. هزینه‌هایی مثل غیبت از کار و مراجعه به پزشک، خرید داروی تجویز شده و داروهایی که بدون نسخه برای بهبود علائم خریداری می‌شوند، سهم مهمی در گردش مالی کارخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی دارند. از این ‌رو تحقیقات در مورد درمان، بهبود و کنترل علائم این بیماری همه‌گیر هر ساله انجام می‌شود. در اینجا به برخی از این تحقیقات اشاره می‌کنیم.
 

بخور؛ گرم یا سرد؟

استفاده از بخور هنگام سرما خوردگی آثار خوبی دارد. این موضوع را تقریبا هم محققان قبول دارند اما سوال این است که بخور گرم بهتر است یا بخور سرد؟باید گفت دستگاه‌های بخور هوا را مرطوب می‌کنند در نتیجه سرفه و احتقان کاهش می‌یابد. هر دو نوع آنها به طور یکنواختی در رطوبت هوا مفید هستند و هر دو نوع این بخارها زمانی که به راه‌های هوایی پایین‌تر می‌رسند، یک درجه حرارت دارند (چه بخار از اول گرم بوده چه سرد) اما بخور سرد چند مزیت دارد:
 
  1. برای کودکان از نظر امنیتی مناسب‌تر است چون بخور گرم می‌تواند در صورت نزدیک شدن کودک او را بسوزاند.
  2. قیمت آن ارزان‌تر است چون نیازی به المنت گرمایی ندارد.
  3. مصرف برق آن هم کمتر است.
اگر از هر کدام از دستگاه‌های بخور استفاده می‌کنید، به چند نکته توجه کنید: دستگاه را تمیز نگه دارید تا مانع رشد باکتری و قارچ در آن شود. هر روز دستگاه را با مخلوطی از 9 واحد آب و 1 واحد وایتکس تمیز کنید. اگر دستگاه خوب تمیز نشود می‌تواند باکتری و قارچ را به محیط اطراف خود اضافه کند. هر روز آب درون دستگاه را عوض کنید. بخور مفید است اما اگر از آن خوب نگهداری نشود یا درجه رطوبت خیلی بالا باشد، خودش باعث بیماری می‌شود. میزان رطوبت ایده‌آل در فصل‌های مختلف، با توجه به دمای هوا و منطقه زندگی فرد متفاوت است. معمولا رطوبت در تابستان بیشتر و در زمستان کمتر است. رطوبت منزل معمولا بین 30 تا 50 درصد مناسب است. رطوبت بیشتر یا کمتر از آن می‌‌تواند مشکل‌ساز باشد. رطوبت کم باعث خشکی پوست، تحریک راه‌های هوایی بینی، گلو و خارش چشم می‌شود. رطوبت زیاد باعث می‌شود خانه دم کند و در چنین شرایطی رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها بیشتر می‌شود. میزان رطوبت منزل را می‌توان با دستگاه‌هایی شبیه دماسنج اندازه‌گیری کرد.
 

چرا این همه تلاش؟

سرماخوردگی معمولا یک بیماری خفیف و خود محدودشونده است اما همین بیماری ساده هر سال برنامه‌های زندگی روزمره بیش از 3 میلیون نفر را در بریتانیا تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و مختل می‌کند. این بیماری برای سلامت بسیاری مثل سالمندان یا کسانی که به آسم دچارند، می‌تواند خطرهای جدی ایجاد کند. این باور که سرماخوردگی یک مشکل بزرگ است، از آنجا ناشی می‌شود که بدانیم اولین علت غیبت از کار در بریتانیا، همین بیماری ساده است. دانشمندان در پی طراحی موادی هستند که بتوانند از رشد و تکثیر ویروس‌های سرماخوردگی جلوگیری کنند. همین تلاش‌ها در سال‌های قبل منجر به کشف داروی ضدآنفلوانزای «تامی‌فلو» شد. این دارو برای افرادی که در معرض خطر بیشتر هستند، تجویز می‌شود. نیل پاتل، رئیس‌ انجمن داروسازی سلطنتی بریتانیا، در مورد خطر استفاده از داروهایی که برای بیماری‌های ویروسی به کار می‌روند، هشدار داد. وی در مقاله‌ای که در سایت دانشگاه آکسفورد منتشر شده، آورده است، داروی ضدسرماخوردگی که بتواند مراحل انسانی را با موفقیت طی کند، محال نیست ولی احتمال موفقیت آن بسیار کم است چون درحقیقت احتمال وجود عوارض جانبی دارو از ابتلا به خود بیماری خطرناک‌تر است. شاید برای همین است که پزشکان و بیماران، ابتلا به سرماخوردگی را به مصرف داروهای آنتی‌ویرال ترجیح می‌دهند. وی افزود: «درست است که سرماخوردگی بیماری ناتوان‌کننده‌ای به شمار می‌رود ولی این برای همه مردم نیست ولی خطر داروهای آنتی‌ویرال برای همه است.»
 
منبع: Nature
 

امید برای یافتن داروی سرماخوردگی

محققان انگلیسی به دنبال طراحی ترکیبی مهندسی‌شده هستند که بتوانند از طریق مسدود کردن راه‌های انتقال ویروس، جلوی ابتلا و انتقال بیماری‌های ویروسی که از راه تماس منتقل می‌شوند، بگیرند. این ترکیب جدید می‌تواند در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند در مواردی حتی کشنده باشند، مثل فلج اطفال و بیماری‌های دست، پا و دهان که علائم مشابه و مشترک با سرماخوردگی دارند، استفاده شود. با جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌های کشنده، می‌توان جلوی مرگ و میر هزاران انسان را گرفت. پروفسور دیواستوارت، از دانشگاه آکسفورد و سرپرست گروه تحقیق گفت: «پژوهشگران گروه، موفق به طراحی ساختار ویروس EV71 شده‌اند و ترکیبی که بتواند انتقال این ویروس را متوقف کند، طراحی کرده‌اند. این ترکیب با اتصال به ویروس، آن را فلج و از انتقال و انتشار هسته ژنتیکی آن جلوگیری و از این طریق چرخه تکثیر ویروس درون سلول را متوقف می‌کند. مقاله‌ای در مجله علمی و معتبر نیچر منتشر شده که در آن، این ترکیب با سایر ویروس‌هایی که ساختمانی نزدیک به EV71 دارند، آزمایش شده است. خوشبختانه دانشمندان دریافته‌اند این ترکیب جدید برای متوقف کردن روند انتقال این ویروس‌ها نیز موثر است. با طراحی و ساخت این ماده جدید، امید برای ریشه کردن فلج اطفال و یافتن راه درمانی موثر برای سرماخوردگی قوت گرفته است.
 

حلقه مفقوده در سرماخوردگی

با وجود همه پیشرفت‌های پزشکی در دهه‌های اخیر، عجیب است که هنوز درمانی قطعی برای سرماخوردگی پیدا نشده اما محققان دانشگاه ویسکانسون، به تازگی، یک مدل 3 بعدی از یک ویروس جدید سرماخوردگی طراحی کرده‌اند که آن را حلقه مفقوده در سرماخوردگی نامیده‌اند. این مدل جدید 3 بعدی از رینوویروس C، به‌طور غافلگیر‌کننده‌ای، تفاوت‌های ساختمان این ویروس را با سایر رینوویروس‌ها (A و B) نشان می‌دهد.
در گذشته‌، شکل خانواده A و B رینوویروس‌ها (از ویروس‌های عامل سرماخوردگی) شناخته شده و مدل 3 بعدی آنها نیز ساخته شده بود اما این ویروس‌ جدید (نوع C)، تازه‌تر شناخته‌ شده و حالا محققان موفق شده‌اند مدل دقیق 3 بعدی آن را هم طراحی کنند.
این ویروس‌ جدید، عامل بروز تعداد زیادی از سرماخوردگی‌ها، به‌خصوص در کودکان است. محققان معتقدند شناخت دقیق ساختمان آن، کمک زیادی به ساخت داروهای جدید علیه این ویروس می‌کند. برای ساخت این مدل جدید، این محققان از اطلاعات زیستی و پیشرفته و توالی ژنتیک 500 رینوویروس C استفاده کردند و موفق به طراحی 3 بعدی آن شدند.
ساختمان این ویروس، با سایر ویروس‌ها متفاوت است و این امر مشخص می‌کند که چرا داروها روی آنها اثر مناسبی نداشته‌اند اما با شناختن دقیق ساختمان ویروس، می‌توان داروهایی ساخت که روی آن اثر کند.
داروهایی که تاکنون ساخته شده بود، روی رینوویروس‌های A و B اثر می‌کردند. با شناسایی این حلقه مفقوده، امید به ساخت داروهای جدیدتر علیه ویروس‌ سرماخوردگی، افزایش می‌یابد.
منبع: Medical News Today

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات