برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر ناچیز استامینوفن بر دردهای آرتروز مفاصل لگن و زانو

تاثیر ناچیز استامینوفن بر دردهای آرتروز مفاصل لگن و زانو محققان امریکایی دریافته اند تاثیر استامینوفن بر دردهای آرتروز مفاصل لگن و زانو بسیار ناچیز است.

محققان امریکایی دریافته اند تاثیر استامینوفن بر دردهای آرتروز مفاصل لگن و زانو بسیار ناچیز است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین مسکنی که برای دردهای کمر و دردهای مرتبط با آرتروز مفاصل لگن و زانو توصیه می‌شود استامینوفن است، اما شواهد ضعیفی در ‌باره اثربخشی این دارو در این زمینه در‌ دست است.

در متاآنالیزی که از داده‌های 13 مطالعه‌ی تصادفی به ‌دست ‌آمده است، محققان اثر و بی‌خطری استامینوفن (روزانه 3000 تا 4000 میلی‌گرم) در مقابل دارونماها را در‌ سه هزار و 500 بیمار مبتلا به آرتروز مفاصل لگن و زانو و هزار و 800 بیمار مبتلا به کمردرد مورد بررسی قرار داده اند.

آنان می گویند: در بیماران مبتلا به کمردرد، استامینوفن در مقایسه با دارونماها تاثیر کمتری بر دردها و ناتوانی‌های ناگهانی (کمتر یا مساوی دو ‌هفته) یا درد، ناتوانی و کیفیت زندگی در کوتاه مدت (بیشتر از دو هفته و کمتر ‌از سه ‌ماه) داشت.

به گفته آنان بیماران مبتلا به آرتروز مفاصل لگن و زانو که از استامینوفن استفاده می‌کردند در‌ مقایسه با بیمارانی‌ که از دارونما استفاده می‌کردند، کمتر دچار دردهای ناگهانی می‌شدند (اختلاف میانگین، 3.3 mm‌ در 100 mm‌ مقیاس دیداری درد) اما در مورد ناتوانی این‌ چنین نبود.

محققان می گویند: این بیماران همچنین کمتر دچار درد (اختلاف میانگین3.7 mm) و ناتوانی کوتاه مدت (اختلاف میانگین 2.9 mm) می‌شدند. مواردی از قبیل عوارض نامطلوب، رهاشدن درمان، پایبندی به درمان و استفاده از دوز مکمل (داروی نجات) (مثلا ناپروکسین) بین گروه‌ها تفاوتی نداشتد، اما احتمال نتایج غیرطبیعی تست‌های کبدی در میان مصرف‌کننده‌های استامینوفن بیشتر بود (به طور تقریب 6 درصد در مقابل 2 درصد)./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات