برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر می خواهید مغزتان پیر نشود ماهی آب پز بخورید

اگر می خواهید مغزتان پیر نشود ماهی آب پز بخورید یک پژوهش جدید - در تایید پژوهش‌های قبلی در این مورد- نشان می‌دهد که خوردن ماهی می‌تواند به حفاظت از مغز در حال پیر شدن کمک کند.
یک پژوهش جدید - در تایید پژوهش‌های قبلی در این مورد- نشان می‌دهد که خوردن ماهی می‌تواند به حفاظت از مغز در حال پیر شدن کمک کند.
این بررسی نشان داد که در افراد سالمند از لحاظ عملکرد شناختی سالم مصرف درازمدت ماهی تنوری یا آب‌پزشده به‌طور هفتگی با افزایش حجم ماده خاکستری در هیپوکامپ، پر‌کونئوس (پیش‌گوه)، قشر سینگولیت خلفی و اربیتال قدامی همراهی دارد.
جیمز تی بکر استاد روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی پیتسبورگ در پنسیلوانیا و پژوهشگر ارشد در این تحقیق گفت: «بررسی ما نشان می‌دهد که افرادی که رژیم غذایی حاوی ماهی تنوری یا آب‌پزشده - و نه سرخ‌شده- را مصرف می‌کنند در نواحی از مغز که مربوط به حافظه و شناخت هستند، حجم ماده خاکستری بیشتری دارند.»
این بررسی 29 جولای در نسخه آنلاین ژورنال پزشکی پیشگیری آمریکا American Journal of Preventive Medicine  منتشر شده است.
تنوری‌شده، ‌آب‌پزشده، اما نه سرخ کرده
این پژوهشگران داده‌های مربوط به260 فرد سالمند با وضعیت شناختی طبیعی که تجزیه و تحلیل کردند که اطلاعات مربوط به رژیم غذایی‌شان را با یک پرسشنامه مربوط به فراوانی غذایی در سال‌های 1989/90 را در اختیار گذاشته بودند و در سال‌های 1989/1999به‌عنوان بخشی از «بررسی طولی سلامت قلب و عروق» تحت MRI با وضوح بالای مغز قرار گرفته بودند.
آنها نشان دادند که پس از تعدیل کردن اثرات هم‌متغیرهای گوناگون مانند سن، جنس، میزان تحصیلات افرادی که دست‌کم یک بار در هفته ماهی تنوری یا آب‌پزشده خورده بودند، حجم بالاتری از ماده از ماده خاکستری مغز (به ترتیب 4/3 و 14 درصد) در نواحی از مغز که مسئول حافظه و شناخت هستند، دارند.
به نوشته این پژوهشگران گرچه حجم این نواحی مغز به‌طور چشمگیری با میزان مصرف ماهی ارتباط داشت، ارتباط قابل‌توجهی میان حجم ماده خاکستری در این نواحی و میزان پلاسمایی اسیدهای چرب امگا-3 مشاهده نشد.
دکتر بکر گفت: «ما رابطه‌ای میان میزان‌های امگا- 3 و این تغییرات مغزی نیافتیم که تا حدودی برای ما تعجب‌آور بود. این یافته ما را به این نتیجه‌گیری سوق می‌دهد که مجموعه‌ کلی‌تر از عوامل سبک زندگی هستند که بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارند، و رژیم غذایی تنها یک بخش از این مجموعه است.»
به نوشته این پژوهشگران این یافته‌ها حاکی از آن است که «عوامل سبک زندگی- در این مورد مصرف ماهی در رژیم غذایی- و نه لزوما عوامل زیستی مفروض هستند که بر یکپارچگی ساختاری مغز تاثیر می‌گذارند.»
دکتر سیروس راجی، از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس سرپرست پژوهش، درباره نتایج آن گفت: «بررسی ما در تایید پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل سبک زندگی در سلامت مغز خوردن ماهی تنوری یا آب‌پزشده به همراه حفظ وزن متعادل و انجام فعالیت جسمی مرتب است.»
دکتر راجی و همکارانش در مقاله‌شان یادآور می‌شوند که 2 اسید چرب اومگا- 3- اسید دکوزاهگزانوئیک (DHA) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) - با تشدید سیالیت غشای پلاسمایی در محل سیناپس‌ها که می‌تواند نفوذپذیری غشایی به کاتیون‌ها را به حد مطلوب برساند و تاثیر عوامل نوروتروپیک را تقویت کند - و این امر به نوبه خود به تقویت رشد و متابولیسم(سوخت‌و ساز) نورونی در نواحی از مغز مانند هیپوکامپ می‌انجامد- می‌توانند بر کارکرد سیناپسی و توانایی‌های‌ شناختی تاثیر بگذارند.
آنها می‌نویسند: «مصرف ماهی همچنین ممکن است با کاستن از بار عوامل خطرساز عروقی که با انفارکت‌ها و بیماری ایسکمیک عروق کوچک ظهور می‌کند و نیز با کاهش التهاب سلولی خطر دمانس را کاهش دهد«.
به گفته این پژوهشگران قدرتمندی این تحقیق در جمعیت کاملا شناسایی‌شده آن است که داده‌های فراوانی درباره عوامل جمعیت‌شناختی، بالینی و سبک زندگی‌شان از جمله انتخاب‌های غذای مانند نوع و نحوه تهیه ماهی در دسترس بود اما با توجه مقطعی (cross-sectional) بودن این بررسی نمی‌توان براساس آن رابطه سببی برقرار کرد.
 

شواهد فزاینده

دکتر داریوش مظفریان از دانشکده علوم و سیاست تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتز در بوستون که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: «این یافته‌‌ها، تاییدکننده یافته‌های چند تحقیق پیشین است... و مجموعه شواهد فزاینده در این مورد افزوده می‌شود.»
برای مثال یک بررسی قبلی نشان داده است که خوردن ماهی تن و سایر ماهی‌ها با کاهش میزان شیوع انفارکت‌های تحت‌بالینی و ناهنجاری‌های ماده سفید همراه است و یک تحقیق دیگر نشان داده است که میزان پایین‌تر اسیدهای چرب امگا - DHA3  و EPA - در سلول‌های قرمز خون در انتهای میانسالی با حجم‌های کوچک‌تر مغز و الگوی «عروقی» نارسایی شناختی در سالمندان ارتباط دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات