برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تشخیص سرنخ های سلامت از شکل بدن!

تشخیص سرنخ های سلامت از شکل بدن! اندام گلابی شکل نشانه‌ای از داشتن رژیم نامناسب غذایی است و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش خواهد داد و زمانی که به سندرم متابولیسم می‌رسیم درواقع تناقضی با آنچه پیشتر گفتیم پیدا نخواهد کرد.

اندام‌ها می‌توانند سرنخ‌های شگفت انگیزی از سلامتی‌تان به شما بدهند.در این مطلب به نکاتی که با توجه به شکل و فرم بدن‌مان باید در نظر بگیریم اشاره شده. نکاتی که به شما در تشخیص وضعیت سلامت‌تان از روی شکل ظاهری بدن‌تان کمک می‌کند.


1-دور کمر از دور باسن بزرگتر شده

این وضعیت شبیه آن است که مثل کارتون تام و جری لاستیک یک ماشین را قورت داده باشید. توده‌ای از چربی، دور شکم شما را فرا گرفته و وضعیت ناخوشایندی بوجود آورده است.بر اساس مطالعه‌ای که در این زمینه انجام گرفته است مشخص شده افرادی با وزن متوسط که چنین چربی‌های شکمی دارند بیش از افراد چاق در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. مقصر اصلی لایه‌ای از چربی به نام امنتوم (لایه‌ای از صفاق که ارگانهای شکمی را در برگرفته) است. امنتوم به چربی داخل شکمی هم معروف است و به دلیل نزدیک بودنش به ارگانهای مهم شکمی به سرعت می‌تواند خود را به کبد برساند و یا از دیواره رگ‌ها وارد جریان خون شود.
چربی شکمی یکی از علائم ابتلا به سندرم متابولیک است و با بیماری قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. پزشکان ابتلا به سه مورد از این چهار مورد را سندرم متابولیک می‌نامند: چاقی با چربی متمرکز در دور کمر، فشار خون بالا، کلسترول و قند خون بالا.
پزشکان برای تشخیص رسمی سندرم متابولیک، در ابتدای کار چاقی را با داشتن حداقل دور کمر ۱۰۱ سانتی‌متر برای مردان و ۷۶ سانتی‌متر برای زنان شناسایی می‌کنند. هرچند که این سایز می‌تواند در نژادهای مختلف متفاوت باشد.

 

2-هیکلی گلابی شکل با باسن پهن

به گفته کارشناسان هرچند که داشتن اندامی گلابی شکل به مراتب سالم‌تر از داشتن اندامی به شکل سیب است، ولی مشکلات خودش را به همراه دارد. تمایل به داشتن وزنی ثابت بدون اینکه به تناسب انداممان توجه کنیم، رژیم لاغری درستی را به همراه نخواهد داشت و برای سلامتی خطرناک است.
اندام گلابی شکل نشانه‌ای از داشتن رژیم نامناسب غذایی است و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش خواهد داد و زمانی که به سندرم متابولیسم می‌رسیم درواقع تناقضی با آنچه پیشتر گفتیم پیدا نخواهد کرد. نتایج مطالعات اخیری که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که چربی‌های ذخیره شده در باسن (چربی‌های گلوتئال) نیز با خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط مستقیم دارند.

 

3-پاهای استخوانی

داشتن پاها و بازوهای لاغر لزوماً بد نیست. از لحاظ ژنتیکی اکثر مردم گرایش به داشتن اندامهای ظریف تر دارند. اما پاها و بازوهای لاغر و در واقع توده عضلانی کم هم می‌تواند یکی از فاکتورهای داشتن بیماری قلبی و زندگی کوتاه باشد. در طول چند سال گذشته مطالعات پژوهشی نشان داده اند که توده عضلانی به طور مستقیم با سلامت و طول عمر در ارتباط است.
با افزایش سن، توده عضلانی به تدریج شروع به کوچک شدن می‌کند. توده عضلانی به طور طبیعی در سینین نوجوانی با نرخ یک درصد در سال کاهش میابد و این میزان در ۴۰ سالگی به ۸ درصد میرسد. پس از این سن نیز درصد کاهش باز هم افزایش خواهد یافت. اما کاهش بیش از این مقدار می‌تواند خطرناک باشد.مطالعات انجام شده بر روی ورزشکاران مسن در رنج سنی ۷۰ تا ۸۰ سال نشان داده است که می‌توان با تمرینات بدنی این مقدار را کنترل کرد و در رنج سنی ۷۰-۸۰ سالگی نیز با افراد زیر ۴۰ سال برابری نمود.

 

4-داشتن پاها و مچ پای ضخیم

اگر با مچ پای ضخیم متولد شده باشید، احتمالاً هشداری در کار نیست و فرم مچ‌های شما ارثی است. اما اگر در هفته‌های اخیر مچ پای شما به این حالت در آمده می‌تواند نشانه ورم و تجمع مایع در بافتهای پای شما باشد.
در بسیاری از خانمها این مورد ممکن است در دوره قاعدگی اتفاق بیفتد. در برخی از افراد نیز خوردن نمک زیاد موجب تورم مچ‌ها خواهد شد. بسیاری از ما نیز به هنگام پرواز با هواپیما با این عارضه مواجه می‌شویم. اما در طولانی مدت این عامل می‌تواند نشانی از بروز عارضه قلبی و یا کلیوی باشد و نشان‌دهنده آن است که این ارگانها نمی‌توانند به طرز صحیح مایعات و سموم را از بدن خارج کنند.از آنجایی که تجمع مایع در دراز مدت با خطرات جدی همراه است بهتر است که با دیدن این علامت هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: چرا پاهایم ورم کرده است؟


5-داشتن گردن کلفت

آیا واقعاً سایز گردن می‌تواند در مورد سلامتی به شما هشدار دهد؟ در واقع بله. با توجه به مطالعاتی که اخیراً در این زمینه انجام گرفته سایز دور گردن همانقدر می‌تواند در مورد سلامتیتان بگوید که BMI یا شاخص توده بدنی به شما اطلاعات می‌دهد. همانطور که می‌دانید BMI یکی از شاخص‌های کلیدی برای تمام رده‌‌های سلامتی به شمار می‌رود. با توجه به پژوهشی که در مجله انجمن اطفال آمریکا منتشر شده، سایز دور گردن را می‌توان به جای BMI جهت تشخیص چاقی در کودکان به حساب آورد.
بر اساس تحقیقات انجام شده سایز دور گردن شاخص عوارض قلبی و عروقی نیز هست. علاوه بر این به طور مستقیم با آپنه خواب و یا قطع تنفس در خواب مرتبط است که می‌تواند میزبان مشکلات سلامتی بسیاری باشد.
اما چگونه باید غیر طبیعی بودن سایز گردن خود را تشخیص دهیم؟ دقیق‌ترین راه برای تشخیص آن است که تغییرات سایز گردن را به طور مرتب ثبت کنیم. پس برای تشخیص غیر طبیعی بودن سایز گردن باید بدانید گردنتان زمانی که در وزن ایده‌آل بوده‌اید چه ضخامتی داشته است. در غیر اینصورت می‌توانید از محاسبه‌گرهای آنلاین مرسوم به U.S.Navy که جهت اندازه گیری چربی بدن ساخته شده‌اند استفاده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات