برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکاتی درمورد آسیب دیدگی کشکک زانو

نکاتی درمورد آسیب دیدگی کشکک زانو آسیب کشکک زانو یکی از دردهای شایع در ورزشکاران به خصوص در رشته‌های پرتحرک است. در امان ماندن از این آسیب ورزشی اصولی دارد که باید با تمرین ‌های حرفه‌ای و افزایش قدرت عضلانی و هماهنگی مانع از بروز آن شد.

آسیب کشکک زانو یکی از دردهای شایع در ورزشکاران به خصوص در رشته‌های پرتحرک است. در امان ماندن از این آسیب ورزشی اصولی دارد که باید با تمرین ‌های حرفه‌ای و افزایش قدرت عضلانی و هماهنگی مانع از بروز آن شد.

آسیب دیدگی استخوان کشکک زانو که از بالا به عضله چهار سر ران و از پایین به استخوان ساق متصل است، از شکستگی‌های شایع در ورزشکاران است. این آسیب دیدگی‌ که بیشتر در ورزش‌های تماسی و برخوردی و همچنین حرکاتی که احتمال سقوط یا افتادن در آن‌ها زیاد است، اتفاق می‌افتد و شامل ساییدگی غضروف زیر این استخوان و شکستگی خفیف تا حاد است. استخوان کشکک زانو نقش اهرمی برای عضله چهار سر ران دارد که عملکرد این ناحیه را بهبود می‌بخشد و در صورت بروز مشکل در این ناحیه، ورزشکار با مشکلات زیادی مثل محدودیت دامنه حرکتی روبه‌رو می‌شود. این آسیب دیدگی معمولا همراه با درد شدید، تورم، بی‌حرکتی و محدودیت دامنه حرکتی است که فرد نمی‌تواند زانوی خود را حرکت دهد. همچنین در ورزش‌هایی مثل وزنه‌برداری و پاورلیفتینگ که فشار زیاد خطر پارگی تاندون‌ها را بالا می‌برد، ممکن است همراه با پارگی تاندون متصل به این استخوان یا کندگی محل چسبندگی آن باشد.

بیشتر بخوانیدحرکات ورزشی برای تسکین درد نرمی کشکک زانو

ساییدگی غضروف زیر کشکک زانو از شایع‌ترین آسیب‌های این ناحیه است، این ساییدگی علاوه بر ورزشکاران در افراد عادی هم دیده می‌شود و ممکن است به علت فشار کار، سبک زندگی غلط و استفاده زیاد از پله به تدریج در فرد به وجود بیاید که ناشی از خوردگی غضروف بر اثر فشارهای وارد به این ناحیه است. در صورتی که این بیماری درمان نشود با پیشرفت به سمت آرتروز می‌رود و همراه با درد شدید و بعضا بروز بد شکلی‌هایی در ظاهر افراد است.

درمان

تمرین درمانی بخش مهمی از درمان آسیب دیدگی کشکک زانو است، معمولا در مراحل ابتدایی تمرینات ایزومتریک انجام می‌شود که دامنه حرکتی مفاصل را کنترل می‌کند و عضلات را در برابر تعطیلی بیشتر تقویت و بافت اصلی آن را حفظ می‌کند. البته برای درمان باید یک برنامه تمرینی منظم داشت. در ساییدگی غضروف که به صورت غیر برخوردی و به تدریج پیش می‌آید، نیاز به مداخله و جراحی نیست. در این موارد به محض کاهش درد تمرین درمانی و آب درمانی شروع می‌شود.

برای پیشگیری از آسیب‌های این ناحیه افراد باید در وضعیت‌های ثابت و طولانی مدت قرار نگیرند. ورزشکاران با تمرین اصولی، افزایش قدرت عضلانی و هماهنگی عصبی عضلانی می‌توانند از بروز آن جلوگیری کنند. همچنین اگر شکستگی ناشی از برخورد مستقیم یا انقباضات شدید باشد، معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد از عمل بازتوانی نیاز است و اگر شکستگی خفیف باشد به صورتی که مشکلی در عملکرد زانو به وجود نیاورد، پس از ۳ تا ۶ هفته بی‌تحرکی، ورزشکاران می‌توانند به فعالیت‌های خود برگردند.

آسیب دیدگی کشکک زانو معمولا واضح است و در معاینات تشخیص داده می‌شود و برای اطمینان از نوع آسیب و درمان هم می‌توان از MRI و تست‌های پاراکلینیکی استفاده کرد. پس از تشخیص قطعی، سیر و زمان بیماری و درمان آن را شروع می‌کنند. اگر همراه با بدشکلی باشد با انجام تمرین‌های اصلاحی آن را برطرف می‌کنند./
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات