برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تست های تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزانت

تست های تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزانت در بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزانت مساله وراثت نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده است افرادی که به این بیماری دچار شده اند معمولا یکی از اعضای خانواده آنها به بیماری های التهابی مبتلا بوده اند.

پزشک معمولا پیشینه بیماری را از بیمار سوال می نماید، همچنین معاینات بالینی و در صورت نیاز آزمایش های ام آر آی و ایکس ری نیز انجام خواهد شد. تاریخچه بیماری در بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزانت بسیار مهم است. معمولا افرادی که به اسپوندیلیت آنکیلوزانت دچار شده اند ، کمر درد با شاخص های زیر را دارند:

  • سن کمتر از ۴۰ سال
  • کمر درد کم کم شروع شده و به تدریج زیاد و زیادتر می شود.
  • این کمر درد برای حداقل ۳ ماه ادامه داشته باشد.
  • بعد از استراحت بدتر شده و تا ۱ ساعت ادامه پیدا کند و با انجام حرکات ورزشی مناسب بهتر می شود.

در بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزانت مساله وراثت نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده است افرادی که به این بیماری دچار شده اند معمولا یکی از اعضای خانواده آنها به بیماری های التهابی مبتلا بوده اند. پزشک شما همچنین درباره درد شکم و اسهال و عفونت های متعدد از دهانه رحم و عفونت مجاری ادرار، سابقه بیماری پسوریازیس و التهاب چشم از شما سوال خواهد پرسید. همه اینها سرنخ هایی از بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزانت می باشند.
معاینه بالینی شما به این صورت می باشد که پزشک کمر و لگن شما را معاینه می نماید و از شما می خواهد که کمر خود را سفت کنید همچنین قفسه سینه شما نیز مورد معاینه قرار می گیرد.


تست های مربوط به اسپوندیلیت آنکیلوزانت
اشعه ایکس از کمر و لگن به پزشک شما کمک می کند تغییرات استخوانی مانند خوردگی و جوش خوردگی (آنکیلوز) در مفاصل لگن (ساکروایلیاک) و یا مهره ها… را در صورت وجود مشاهده نماید. تغییرات در مفصل ساکروایلیاک نشانگر بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزانت می باشد. در صورتی که آزمایش ایکس ری نشانگر این تغییرات باشد این بدان معناست که شما چندین سال است که از این بیماری رنج می برید.
ام آر آی و سی تی اسکن تست های حساس تر از ایکس ری هستند. در صورتی که هیچ یک از تست های ایکس ری نشانگر اسپوندیلیت آنکیلوزانت نبودند ولی پزشک شما هنوز مشکوک به این بیماری بود تست های ام آر آی و سی تی اسکن برای شما تجویز می شود.


تست های خونی که شامل
سی آر پی crp ‪ وای اس آر esr‬: این تست برای سنجش التهاب می باشد.
آ ان آ ana: این تست برای پیدا کردن انواع دیگر التهاب می باشد.
تست های تکمیلی دیگری که در این بیماری وجود دارند تست HLAB27 می باشند که حاکی از انتقال وراثتی این بیماری می باشد. صرف مثبت بودن (وجود این ژن) نشانگر مبتلا بودن فرد به این بیماری نیست. مثبت بودن این ژن در فردی که دارای علائم بالینی بیماری باشد دارای اهمیت است.
بیماری اسپوندیلیت آرتروپاتی که شامل چند بیماری با مشترکات بالینی و آزمایشگاهی می باشد، این بیماری ها عبارت اند از اسپوندیلیت آنکیلوزانت ، آرتریت پسوریاتیک ، آرتریت واکنشی و… /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر باسلام-درکدام شهرها غیرازتهران مرکزآزمایش تست ژن hlab27 وجود داردولطفا راهنمایی کنیدوآیابه طب سنتی می توان پس ازخدا دل بست؟

دیدگاه و نظــرات