برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چطور از بدخوابی خلاص شویم؟

چطور از بدخوابی خلاص شویم؟ بسیاری از افراد مشکل خوابیدن دارند. این موضوع می‌تواند، در طول روز انرژی شما را کاهش دهد، در رفتار و کارکرد توانایی شما اختلال ایجاد کند، حتی باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامت شما شود.

وقتی به رختخواب می‌روید، خسته هستید، اما همچنان نمی‌توانید بخوابید؟ ساعت‌ها بیدار می‌مانید و احساس تشویش می‌کنید؟ آیا در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوید و شمردن گوسفندها هم اصلا کمکی نمی‌کند که دوباره به خواب بروید؟ بسیاری از افراد مشکل خوابیدن دارند. این موضوع می‌تواند، در طول روز انرژی شما را کاهش دهد، در رفتار و کارکرد توانایی شما اختلال ایجاد کند، حتی باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامت شما شود.
چرا شما مشکل خواب دارید؟

گرچه حالت عموما یکسانی در به خواب نرفتن افراد وجود دارد، اما با این وجود مشکلات خوابیدن(بی‌خوابی) میان افراد مختلف بسیار متفاوت است. اینجا دلایل اصلی که چرا افراد نمی‌توانند خواب آرامی داشته باشند، ذکر می‌شود.
 
استرس: مشغله‌ها و مشکلات روزانه در مورد کار یا دانشگاه ممکن است ذهن شما در شب فعال نگه داشته و مانع خوابیدن شما شود. وقایع ناراحت کننده، مانند از دست دادن شغل یا مرگ کسی که دوستش داشتیم نیز می‌تواند، باعث مشکلات به خواب رفتن باشند.
 
افسردگی: افسردگی و دیگر اختلالات سلامتی، اغلب دلیل مشکلات خوابیدن هستند. آنها می‌توانند باعث کمبود خواب یا برعکس خواب بسیار زیاد شوند.
 
عصبی بودن و پریشانی: نگرانی در طول روز ممکن است برای‌تان مشکل ساز باشد و در شب هم شما را از خوابیدن باز دارد. بنابراین می‌تواند اختلالات جدی مانند صدمات جسمی را نیز به همراه آورد.
 
عوض شدن روال روزمره: سفر کردن یا عوض شدن شیفت کاری‌تان می‌تواند به راحتی نظم شبانه‌روزی‌تان را آشفته کرده و خوابتان را به تعویق بیندازد. نظم شبانه‌روزی ساعت درونی بدن شما است، چرخه خواب و بیداری‌تان و همچنین سوخت و ساز و حتی دمای بدن شما را تنظیم می‌کند.
 
عادت‌های بد: بیماری‌ها، درد و مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی اغلب باعث سختی در خوابیدن می‌شود. همچنین چند مشکل جدی دیگر نیز به این موضوع ارتباط دارد از جمله بیماری‌هایی مانند سرطان، آلزایمز، آرتروز یا پارکینسون.
 
داروهای تجویز شده: محتویات بسیاری از داروها شامل موادی است که می‌تواند مانع خواب شود. هر چیزی حاوی آمفتامین مانند ریتالین، داروهای ضد افسردگی، بعضی از تولیدات کم کننده وزن و داروهای مسکن ثابت شده است که باعث مشکلاتی در خوابیدن می‌شوند.
 
محرک‌ها: داروهای غیرقانونی مانند نیکوتین می‌تواند مشکلاتی برای خوابیدن ایجاد کنند. نوشیدن دیروقت چای یا قهوه در بعدازظهر نیز می‌تواند، شما را برای مدت طولانی بیدار نگه دارد. از سوی دیگر الکل به عنوان آرامبخش باید به راحتی شما را به خواب ببرد، اما این ماده باعث می‌شود که شما به خواب عمیق فرو نروید و در طول شب چند بار از خواب بیدار شوید.
 
پرخوری شبانه: خوردن چیز کمی قبل از رفتن به رختخواب مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما خوردن بسیار زیاد باعث مشکلاتی برای خواب شما می‌شود و ممکن است ناراحتی‌های جسمی وقتی که در تخت دراز کشیده‌اید، ایجاد کند، احتمال دارد که احساس عملکرد اسیدی در معده‌تان داشته باشید و باعث سوزش مری شما شود.
 
سن: حدود 50 درصد افراد مسن بالای 65 از بعضی از اختلالات خواب رنج می‌برند. البته هنوز ثابت نشده است که بخشی از این عواقب ناشی از داروهایی است که آنها ممکن است مصرف کنند یا نه./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات